Jedenáctý týden: Radikální milost
Otec Richard zdůrazňuje jasnost a jednoduchost důvěry v Boží milost:
Pravda bez předpokladů
William z Ockhamu (asi 1285-1349) měl hlavní zásadu, která se nazývá „Occamova břitva“ (podle latinského přepisu jeho jména). Podle jeho slov „odpověď, která vyžaduje nejméně předpokladů, je pravděpodobně správná“. Pokud chtěli jeho studenti zjistit pravdu o něčem, nabádal je, aby „oholovali“ co nejvíce předpokladů, přesvědčení nebo komplikujících vysvětlení.
Pravda je pak jednoduchá
Velká pravda může být klidně záhadná, věřil Ockham, ale nikdy není složitá. Lepší odpověď je téměř vždy ta jednodušší, zněl jeho závěr.
Spravedlnost? Odpověď : Boží láska
Zjistil jsem, že zralí proroci jsou ti, kteří všechny otázky spravedlnosti, odměny a trestu zjednodušují prostým odvoláním na božskou lásku. Nekonečná, sebedarovací Boží péče je jediným potřebným předpokladem, příčinou, faktorem či možnou proměnnou v dramatu stvoření. Vše ostatní je třeba „oholit“ jako vytváření zbytečné a neužitečné složitosti – která jen mate duši a mysl.
Proroci mluví vždy o božské a absolutní lásce
Taková je povaha zralého, mystického náboženství – jednoduchá a jasná. Oholíme co nejvíce náboženských předpokladů a soudů a založíme náboženství na jediném přesvědčení – božské lásce, kterou lze pouze zakusit, nikoliv dokázat racionální logikou. Proroci se k takové božské zkušenosti hlásí a říkají nám, že my můžeme a musíme také. To je jejich jediný absolutní základ a radikální střed, na němž je postaven celý zbytek jejich poselství, a to je činí nepodobnými jakémukoli jinému druhu učitelů. Vše, co stojí v cestě této božské a absolutní lásce, musí být oholeno. To je smyslem posvátné kritiky, kterou praktikovali proroci jako Ámos, Jeremiáš, Ezechiel a Izajáš.
Bůh jedná vždy láskyplně
Proroci – a Ježíš – jsou těmi, kdo mají odvahu učinit Boží způsob láskyplného jednání zdrojem, cílem, kritériem a měřítkem veškeré lidské morálky a chování. Otázky pro nás všechny by nakonec měly znít: Co dělá Bůh? a Jak jedná Bůh?
Dualistická představa odměny a trestu nepatří k Bohu
Nemůžeme odstranit násilí, které nacházíme ve světě, pokud dovolíme, aby se hrozby a sliby staly zastřešujícím rámcem křesťanství nebo jakékoli náboženské či světské víry. Tento dualismus – představa nekonečného Boha, který je uvězněn v naivním světonázoru odměny a trestu – musí být odstraněn hlubším evangeliem radikální milosti, bezpodmínečné lásky a skutečné úcty, jinak se nikdy nic nezmění.
Láska je pro všechny lidi
Zdá se, že milující lidé, které jsem potkal po celém světě, vědí, že pokud je to vůbec láska, musí to být láska pro všechny. Jakmile ji začneme rozdělovat, nejsme na velkém poli lásky.
Co chtějí proroci?
Proroci chtějí, abychom milovali Boha nade vše,
A abychom byli Bohem milováni nade všechny ostatní partnery.
Což povede a musí vést k univerzální lásce.
Takové, která se vydává zachránit ty, které bychom mnohem více
raději odsoudili.
To je těžce vydobytý závěr proroků,
jejich vítězství plné slz.
Existuje ještě nějaký jiný druh vítězství?
Přečtěte si tuto meditaci na webu cac.org.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
Adapted from Richard Rohr, The Tears of Things: Prophetic Wisdom for an Age of Outrage (Convergent, 2025), 142–143, 151, 157, 159.
Image credit and inspiration: Geentanjal Khanna, Untitled (detail), 2016, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. Unearned and unmerited generosity is an element or extension of the divine, revealing itself in our lived experience—spontaneous, unplanned, sometimes messy, as small as a drop of water—requiring open hands to receive it.