Milost Boží

Milost je Boží jméno

Jedenáctý týden: Radikální milost

Otec Richard Rohr trvá na tom, že milost je podstatou toho, kdo je Bůh. 

Boží dobrota přetváří život

Boží dobrota vyplňuje všechny mezery ve vesmíru bez rozdílu a bez upřednostňování. Bůh je milost naprosto všeho. Prostor mezi vším není vůbec prostor, ale Duch. Bůh je „lepidlo dobroty“, které drží pohromadě temnotu a světlo věcí, volná energie, která přenáší veškerou smrt přes velkou propast a přetváří ji v život. Když říkáme, že Kristus „zaplatil dluh jednou provždy“, znamená to jednoduše, že úkolem Boha je nahradit všechny nedostatky ve vesmíru. Co jiného by Bůh dělal? 

Měl by se pojmenovat Milost

Milost není něco, co Bůh dává; milost je to, kým Bůh je. Milost je oficiální popis Boží práce. Milost je to, co Bůh dělá, aby udržel při životě – navždy – všechny věci, které Bůh stvořil v lásce. Máme-li věřit hlavním svědkům – prorokům, mystikům, svatým, proměněným lidem -, ve vesmíru působí nevysvětlitelná dobrota. (Někteří z nás tento jev nazývají Bohem, ale toto slovo není nutné. Ve skutečnosti někdy stojí v cestě zkušenosti, protože příliš mnoho lidí pojmenovalo Boha jinak než Milost). 

Harmonie, vyrovnání

Správně chápané Písmo v žádném případě nepředstavuje Boha jako věčného mučitele. Přesto se zdá, že tomu mnozí křesťané věří, a mnohé od důvěry v Boží dobrotu zdržuje právě tento námi vytvořený „rozhněvaný rodič na nebi“. Rozhodný směr Písma, plně zjevený v Ježíši, říká, že Boží spravedlnosti se nedosahuje trestem, ale božskou iniciativou, kterou nazýváme milostí, jež nám umožňuje nastolit vnitřní správnost, harmonii, rovnováhu a vyrovnání s tím, co je. 

Milost a milosrdenství

Pojem milosti se nejprve nazývá milosrdenství, hebrejsky hesed: věčně věrná, smlouvou vázaná, nekonečná a věčná Boží láska. Veškerá Boží síla k obnově a vzkříšení vychází z tohoto zdroje, nikdy z trestu. Ježíš nikoho netrestá! Šel bych tak daleko, že bych milost označil za hlavní zjevení celé Bible. Pokud toto poselství přehlédneme, všechno ostatní je zkreslené, a dokonce destruktivní. Nemohu to dostatečně zdůraznit. 

Z Boží plnosti jsme všichni dostali, milost za milostí

Jediným předpokladem pro přijetí další milosti je přijetí té předchozí. Jak často říkali mystici, Bůh se „skrývá“. Každý okamžik není zřejmý jako Bůh, jako milost; vypadá docela jednoduše jako další obyčejný okamžik. Ale naše ochota rozpoznat ji jako bezplatnou – jako dar zdarma, jako sebeobjevení, jako možnost – jí umožňuje, aby taková byla. Bůh se přestává skrývat. Bůh a milost se stávají zjevnými jako dar v každém okamžiku. A ti, kdo se naučí přijímat dary, dostávají další dary. „Z Boží plnosti jsme všichni dostali, milost za milostí“, jak říká Jan 1,16.

Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org. 

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, A Spring Within Us: A Book of Daily Meditations (CAC Publishing, 2016), 147–149. 

Image credit and inspiration: Geentanjal Khanna, Untitled (detail), 2016, photo, UnsplashClick here to enlarge image. Unearned and unmerited generosity is an element or extension of the divine, revealing itself in our lived experience—spontaneous, unplanned, sometimes messy, as small as a drop of water—requiring open hands to receive it. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *