Devátý týden: Rýnští mystikové
Teolog Matthew Fox představuje život a učení německého mystika Meistera Eckharta:
spiritualita je plná vášně a soucitu
Ze všech mystiků Západu bychom těžko hledali někoho, kdo by hlouběji vyjádřil cestu, kterou podnikáme do božství a znovu do světa, než Meister Eckhart. Jeho spiritualita je plná vášně a soucitu. Eckhart, dominikánský mnich a kazatel, žil v letech 1260 až 1329…. Učí, že duchovní probuzení má vést k vytváření spravedlnosti a soucitu ve světě.
podporoval ženské hnutí a rolníky
Praktikoval to, co hlásal…. Dvěma příklady jsou jeho podpora hnutí Beguine, což bylo ženské hnutí čtrnáctého století. A dalším příkladem je jeho podpora rolníků. Polovinu svých kázání totiž kázal v tehdejším selském dialektu a při soudním procesu byl obviněn, že „mate prostý lid“, když mu říká, že jsou všichni „aristokraté“ nebo „královské osoby“.
Právě to je však jádrem Eckhartova učení a jádrem biblické tradice spirituality stvoření:
lidé jsou obdařeni mocí a krásou, ale také odpovědností
Eckhart říká, že lidé jsou obdařeni božskou mocí a krásou, ale také odpovědností za vytváření spravedlnosti a soucitu, které charakterizují všechny královské osoby. Jak se dostaneme k tak hluboké sebeúctě a k tak hlubokému přijetí naší odpovědnosti?….
posunout se k vnitřnímu já
Naše uvědomění je vším, naše probuzení je vším. Musíme se posunout od povrchního neboli „vnějšího já“ k pravému já neboli „vnitřnímu já“. Kdo je toto vnitřní já? Eckhart na tuto otázku odpovídá ve svém pojednání „O aristokratovi“ neboli „O královské osobě“.
Fox představuje Eckhartovo učení:
vnitřní osoba s obrazem božím
Vnitřní osoba je půda, do níž Bůh zasel božskou podobu a obraz a do níž Bůh zasévá dobré semeno, kořeny veškeré moudrosti, všech dovedností, všech ctností, veškeré dobroty – semeno božské přirozenosti….. To je ten dobrý strom, o němž náš Pán říká, že vždy nese dobré ovoce a nikdy ne ovoce zlé. Touží totiž po dobru a je nakloněn dobru…..
S božím semínkem uvnitř
Boží semeno je v nás. Kdyby toto semeno mělo dobrého, moudrého a pracovitého pěstitele, tím více by se mu dařilo a rostlo by až k Bohu, jehož semeno je, a ovoce by se rovnalo Boží přirozenosti. Nuže, semeno hrušky vyroste v hrušku, semeno lísky v lískový strom, semeno Boha v Boha….. I když toto semeno může být zatlačeno, ukryto a nikdy nepěstováno, přesto nikdy nebude zahlazeno. Svítí a září, vydává světlo, hoří a je neustále nakloněno Bohu.
Fox uzavírá:
Duchovní cesta je semínko nechat vyklíčit
Naším úkolem je toto semínko pěstovat a dávat mu výživu, aby božský obraz v nás mohl růst, vzkvétat a prospívat. Právě o tom je duchovní cesta. Naše duchovní cesta spočívá v tom, že toto Boží semeno, které je v každém z nás, živíme, zaléváme a pečujeme o něj.
Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Prameny:
Matthew Fox, Passion for Creation: Meister Eckhart’s Creation Spirituality; Selections from Breakthrough (Doubleday, 1995), 1–3. Fox’s full translation is in Breakthrough: Meister Eckhart’s Creation Spirituality (Doubleday, 1991), 510–518.
Image credit and inspiration: Augustin Fernandez, Untitled (detail), 2020, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. With the Rhineland mystics, we share the ability to gaze with love at the plants of the earth, appreciating the food we eat, and across time and place, we are invited to step through the doorway into the Great Mystery.