Sedmý týden: Co je to mystika?
Richard Rohr popisuje, jak můžeme demystifikovat slovo mystika:
Mystika odhaluje skryté…
Je třeba objasnit význam slova mystika. Toto slovo se používá tolika různými způsoby, že má tendenci vést k mystifikaci. Jak naznačuje jeho řecký kořenový tvar mu (zavřené oči nebo rty), mystika poukazuje na něco, co je nějakým způsobem skryté a co nelze snadno vidět nebo o čem nelze snadno mluvit. Mystik odhaluje to, co je pro většinu z nás skryté, a přitom je to téměř vždy to, v co také doufáme a co si představujeme jako pravdivé. Zdá se, že skutečnost je na svých skrytých a nejhlubších úrovních vždy velmi dobrá – lepší, než si většina z nás dokáže představit!
Těm kteří jdou pod povrch
Slovo mystika používám ve velmi tradičním a klasickém smyslu. Nemá označovat něco esoterického a běžným lidem široce nedostupného. Poukazuje však na něco, co je dostupné pouze jedincům, kteří jdou za povrch a vnější stránku, těm, kteří zakoušejí vnitřní milost a propojenost všech věcí.
Mystika zdůrazňuje propojenost a radost
Jak svým způsobem říkali Ježíš, Pavel i Bonaventura, mystika je často pošetilostí pro vzdělance a samozřejmostí pro prosté.
Zdůrazňuji propojenost, protože to je nenaučitelný dar, který vždy vidím u pravých mystiků. Tím se liší od ostatních lidí. Je to také vlastnost, díky níž se zdají být vzácní. Mystikové znají a užívají si propojené jádro skutečnosti, které je skryté těm, kdo po něm netouží ani ho nehledají. „Co hledáte, to dostanete“ (viz Mt 7,7-8). K mystice neodmyslitelně patří také radost. Když v našem životě není přítomna hluboká radost, můžeme být klidně „věřící“, ale rozhodně nejsme mystici.
Četba mystiků
Je ironií, že autentičtí mystici by jako první řekli, že tuto intuici vůbec nehledali. To, co nám ostatním připadá tajné, je pro ně nějakým způsobem naprosto dané a zároveň naprosto zřejmé. Nemohli ji hledat, protože především nevěděli, že jim chybí! Četba životů mystiků však může odhalit, zda bylo na prvním místě nějaké osvícené hledání, nebo nějaké nezasloužené dávání. Jediné, co víme my a co vědí oni, je, že jsou uvnitř nesmírného a úžasného tajemství, které se zdá být většině z nás ostatních skryto nebo popíráno.
Mystikové se dívají jinýma očima
Mystikové se dívají jinýma očima, které vidí milost ve všech věcech a hlubokou souvislost mezi všemi věcmi. Méně zralí mystikové mohou rozpoznat souvislost mezi některými nebo většinou věcí (například lidé, kteří vidí pouze vnitřní souvislost mezi ostatními křesťany a nedokážou ji rozšířit na lidi zvenčí nebo na „hříšníky“, jak to udělal Ježíš). Kolem nás se pohybuje mnoho „mini mystiků“, ale ti jsou často problematičtí, protože polovinu pravdy lze často pošetile zaměnit za pravdu úplnou.
Přečtěte si tuto meditaci na cac.org.
Prameny:
Adapted from Richard Rohr, “Franciscan Mysticism: A Cosmic Vision,” Radical Grace 25, no. 1 (2012): 12.
Image credit and inspiration: Alexander Klarmann, Untitled (detail), 2017, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. The leaf can be a doorway into being with what is, experiencing the ineffable and intangible nature of the Great Mystery.