Sedmý týden: Co je to mystika?
Otec Richard Rohr vysvětluje, proč je moudrost mystiků důležitá pro budoucnost křesťanství a uzdravení našich duší:
Nemusíme se bát slova „mystický“
Na počátku 60. let 20. století jezuitský teolog Karl Rahner navrhl, že pokud západní křesťanství znovu neobjeví své mystické základy, můžeme rovnou zavřít dveře kostelů, protože jsme ztratili hlavní důvod své existence. Nemusíme se bát slova „mystický“. Znamená prostě člověka, který se od pouhé víry nebo sounáležitosti se systémy o Bohu posunul ke skutečnému vnitřnímu prožitku. Všechny duchovní tradice se na svých vyspělých úrovních shodují, že takový pohyb je možný, žádoucí, a dokonce dostupný každému.
vnitřní zkušenosti s Božstvím
Dokud někdo nezíská určitou úroveň vnitřní náboženské zkušenosti, nemá smysl po něm chtít, aby následoval Ježíšovy etické ideály nebo aby skutečně porozuměl křesťanským doktrínám nad rámec formulí. Jednoduše nemáme sílu následovat jakýkoli ideál evangelia – jako je láska k druhým, odpuštění nepřátelům, jednoduchý a nenásilný život nebo pokorné užívání moci – jinak než ve spojení s Bohem a skrze něj. Ani nauky jako Trojice, reálná přítomnost Krista v eucharistii, spása nebo tajemství vtělení nemají význam, který by skutečně měnil náš život. Bez vnitřní zkušenosti s Božstvím jsou to pouhé myšlenky v knihách. Bez toho, co Bill Wilson z Anonymních alkoholiků nazval „životně důležitou duchovní zkušeností“, se nestane nic autenticky nového a životodárného. [1]
Badatelka Elaine Heathová zdůrazňuje, že vnitřní zkušenost mystiků je spojena s jejich zájmem o vnější svět:
svatá proměna
V rozporu s obecným přesvědčením se mystika v podstatě netýká soukromých numinózních zážitků….. Křesťanská mystika je o svaté proměně mystika Bohem, aby se mystik stal nástrojem svaté proměny Božího lidu. Tato proměna vždy vede k misijnímu působení ve světě….
Bohem iniciovaná zkušenost
Ti, kteří by mohli být správně nazýváni velkými křesťanskými mystiky, jako například svatý Jan od Kříže, dosáhli radikálního stupně svaté proměny v důsledku setkání s Trojjediným Bohem. To znamená, že jejich vnitřní proměna vyústila ve vnější život s mimořádným dopadem na svět….. Křesťanská mystika … je Bohem iniciovaná zkušenost posunu za hranice sebe sama do větší hloubky božské lásky. Výsledkem tohoto pohybu je vnitřní proměna v celistvost a integraci a vnější život ve svatosti, rostoucí láska k Bohu a bližnímu. [2]
Otec Richard uzavírá:
hluboký pokoj a spokojenost
Pro velké mystiky všech náboženství je Bůh vždy zakoušen jako přebývající v jejich vlastní duši a zároveň, ve zdánlivém rozporu, jako zcela transcendentní a tajemný! Bůh je zároveň důvěrný i konečný, už není „tam venku“, i když není ani jen „tady“. Když víme, že jsme živými příbytky Velké Transcendence, je propast v naší existenci navždy překonána. Získáváme obrovskou úctu k sobě samým (i k druhým) a zároveň víme, že je to zcela bezplatný dar od Boha. To můžeme prožívat jako hluboký pokoj a spokojenost, jako dokonalý pocit, že jsme doma. [3]
Tuto meditaci si můžete přečíst na stránkách cac.org.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
[1] Adapted from Richard Rohr, A Spring Within Us: A Book of Daily Meditations (CAC Publishing, 2016), 31–32.
[2] Elaine A. Heath, The Mystic Way of Evangelism: A Contemplative Vision for Christian Outreach (Baker Academic, 2008), 15–16.
[3] Adapted from Richard Rohr, Just This (CAC Publishing, 2017), 64.
Image credit and inspiration: Alexander Klarmann, Untitled (detail), 2017, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. The leaf can be a doorway into being with what is, experiencing the ineffable and intangible nature of the Great Mystery.