Šestý týden: Cesta proroka
Mirabai Starrová v eseji pro ONEING: The Path of the Prophet popisuje smutek jako nit, která spojuje dílo proroků a mystiků:
Můžete být prorokem-mystikem
Naše náboženská podmíněnost vyryla propast mezi prorokem a mystikem, stejně jako mezi akcí a kontemplací a mezi transcendencí a imanencí. Je snadné uvěřit iluzi, že tyto dvě duchovní orientace se zásadně a vzájemně vylučují. Můžete však samozřejmě být jak prorokem, tak mystikem. Můžete být, a pravděpodobně i jste, prorokem-mystikem.
Jsme aktivisté a kontemplativci. Jsme proroci a mystici.
P. Richard Rohr často prohlašoval, že nejdůležitějším slovem v názvu jím založené organizace Centrum pro akci a kontemplaci je „a“. Jsme aktivisté a kontemplativci. Jsme proroci a mystici. Získáváme přístup k momentálním neduálním stavům, zejména v tichu, a plody, které v takových chvílích sklízíme, neseme zpět do světa, abychom nasytili sami sebe a nasytili hladové.
Prorok a mystik tak obývají stejný otevřený prostor
Klíčem k životu proroka-mystika je ukázat se v tom, co je, bez ohledu na to, jak srdcervoucí nebo namáhavé to je, jak plné zdánlivě neřešitelných konfliktů to je a jak lákavé může být meditovat nebo se modlit, abychom se z bolesti dostali. Kontemplativní praxe nás učí přátelit se s realitou, sbližovat se se všemi věcmi tím, že jim věnujeme svou plnou pozornost. Prorok a mystik tak obývají stejný otevřený prostor.
spojovacím článkem je zármutek
Tímto spojovacím článkem je zármutek. Mystik zakusil milost přímé zkušenosti s posvátnem a pak zdánlivě ztratil spojení. Cítí bolest z odloučení od božského a touží po sjednocení. Prorok vnímá rozbitost světa a není schopen ji nevidět. Cítí bolest nespravedlnosti a nemůže neprotestovat. Mystik však nemůže přeskočit ke sjednocení, aniž by strávil čas v prázdnotě touhy. Prorok musí sedět v bezmoci, než vystoupí a promluví.
Moje angažovaná rodina
Před mnoha lety mi můj přítel [otec] William Hart McNichols (citující teoložku divokých žen Adrienne von Speyr) řekl, že „proroci jsou neutěšitelní“. Na to nikdy nezapomenu. V té době jsem v sobě stále ještě chovala dualistické vnímání politického a duchovního a považovala jsem se spíše za kontemplativního než za aktivistu, přestože jsem vyrůstala v rodině, která se vášnivě angažovala v protestech proti válce ve Vietnamu.
Proroci, stejně jako mystici, odpovídali ze svaté půdy zlomeného srdce.
V naší sekulární židovské rodině byli bratři Berriganovi, radikální katoličtí kněží oddaní míru a spravedlnosti, uctíváni jako hrdinové na stejné úrovni jako Abraham Joshua Heschel nebo Angela Davisová. Ačkoli jsem nikdy nebyla doma v politické aréně s jejími absolutními soudy o tom, co je správné a co špatné, a s pevnými hranicemi mezi oběťmi a pachateli, byla jsem hrdá na sociální svědomí svých rodičů. Ale všechno mi to připadalo poněkud odtržené od srdce. Pak, o několik let později, mi otec Bill tento most postavil. Proroci, stejně jako mystici, odpovídali ze svaté půdy zlomeného srdce.
Přečtěte si tuto meditaci na cac.org.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
Mirabai Starr, “Inconsolable: The Path of the Prophet-Mystic,” ONEING 12, no. 2, The Path of the Prophet (2024): 49–50. Available in print or PDF download.
Image credit and inspiration: Eddie Kopp, Untitled (detail), 2017, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. Prophets break things down in order to make room to create something new.