První týden: Být solí a světlem
Židovská učitelka Nového zákona Amy-Jill Levine se zaměřuje na Ježíšovu výzvu učedníkům, aby byli „světlem světa“:
I světlo je vzácné zboží
Stejně jako je pro život nezbytná sůl, je nezbytné i světlo. Bez světla nemáme žádné rostliny, žádné teplo, žádné majáky. Dále, stejně jako se sůl může zředit natolik, že ztratí svůj vlastní charakter soli, tak se tma, jak říká Janovo evangelium, snaží přemoci světlo (Jan 1,5). „Toto mé malé světlo“ může svítit, ale také může zhasnout. I světlo je tedy vzácným zbožím, které je třeba chránit. A stejně jako příliš mnoho soli může zabíjet, příliš mnoho světla může oslepovat. Účinné světlo na sebe neupozorňuje, spíše osvětluje svět…..
Pro nás je světlem Ježíš
Pro učedníky je Ježíš světlem světa. Jak však uvádí v Janově evangeliu 9,5, je světlem, „dokud jsem na světě“. Učedníci proto přebírají jeho roli: jednají podle jeho pokynů…. I oni mohou být světlem světa…..
I učedníci mají být světlem
Jakmile učedníci poznají, že jsou světlem, poznají také, že jejich úlohou je svítit, aby ostatní mohli najít cestu. Ježíš ví, že stejně jako sůl může ztratit svou vnitřní identitu, může se světlo hromadit a neplnit svou správnou funkci.
Svítit vždy a všude a všem
Nejprve uvádí zřejmou věc: „Město postavené na kopci se nemůže skrýt“ (Mt 5,14). Jeho následovníci se mají stát takovým městem: útočištěm, domovem, místem, kde je sůl a světlo, láska a soucit…..
Toto světlo se nemůže omezovat na domácí církev (nebo jakoukoli církevní budovu či společenství), jak naznačuje metafora města. Být světlem světa znamená svítit … na každém místě, kde je samota nebo zoufalství, nemoc nebo bolest. Dokonce i v dobách a místech, kde ještě dnes musí církev doslova zalézt do podzemí, se nemůže skrývat, protože je známá svými dobrými skutky.
Ježíšova výzva být solí a světlem ovlivňuje naše rozhodnutí:
V rodině
Pokud si představíme církev jako dům, jako domov, kde se schází rodina a přátelé, získáme jinou představu, než když si představíme místo, které navštívíme třeba jen na hodinu v neděli. A pokud budeme o svém domově přemýšlet jako o místě, kde září naše světlo, je pravděpodobnější, že budeme trpěliví s dětmi nebo s těmi, jejichž mysl se vrátila do dětství; je pravděpodobnější, že toto světlo najdeme v sobě, když procházíme dnem…..
Víra bez skutků je tma
Každá víra, která se neprojevuje skutky, není vírou; je to samolibost a sebeuspokojení. Není to sůl, protože ničím nepřispívá zemi. Není to světlo, protože jeho záře slouží pouze k sebereflexi. Učedníci mají oslavovat Boha tím, že jsou sami sebou: solí a světlem; existují spíše pro druhé než jen pro sebe.
Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
Amy-Jill Levine, Sermon on the Mount: A Beginner’s Guide to the Kingdom of Heaven (Nashville, TN: Abingdon Press, 2020), 49, 50–51.
Image credit and inspiration: Austin Ban, Untitled (detail), 2015, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. Just like these hands move the dust of the world around them, we too, can influence the world—hopefully for good by being salt and light.