Kristus v nás

Bůh o nás uvažuje

Padesátý první týden: Vzájemné obývání

itel CAC Jim Finley popisuje, jak Bůh každého z nás důvěrně zná, protože jsme „skryti s Kristem v Bohu“:

Bůh ví kým jste

Když tě Bůh stvořil, nemusel vymýšlet, kým bys mohl být. Bůh … věčně ví, kým věčně jste a k čemu jste povoláni již před vznikem vesmíru. Jak říká svatý Pavel: „Váš život je skryt s Kristem v Bohu“ (Kol 3,3). 

Jste v Bohu

Tím, kým Bůh [Stvořitel] věčně uvažuje, že jste v Kristu Slovu, jste byli předtím, než jste se kdy zrodili….. Nikdy předtím neexistoval okamžik, kdy by vás Bůh věčně neznal v Kristu Slovu, skrze něhož je všechno stvořeno. Nekonečná Boží prostota nepřipouští žádné rozdělení. V této poetické meditaci o vašem pravém já předtím, než jste se narodili, je meditace o vás v Bohu jako o Bohu, v žádném případě jiném nebo menším než všechno, čím Bůh je. 

Odevzdáváte se Bohu

Naše odpověď na Boží lásku k nám může vyústit v to, že Bohu vrátíme svůj život:

Bůh Otec [nebo Matka] vás stvořil jako osobu, abyste se stali tím, kým [Bůh] věčně ví, že jste v Kristu Slovu. Boží … fiat [„nechť se stane“] stvoření … tě uvádí do bytí a dává ti přirozenost….. Ve své lidské přirozenosti jste konečným Božím stvořením obdařeným schopností poznávat a milovat. Proč? Abyste skrze svou lidskou přirozenost poznávali Boha tím, že se naučíte milovat Boha a odevzdávat se Bohu, který je původem, základem a naplněním vašeho života jako osoby stvořené Bohem … skrze Krista Slovo. 

Finley se zamýšlí nad tím, jak nám meditace může umožnit zakusit naši jednotu s Bohem: 

Bůh je nám dán

Okamžiky spontánní meditační zkušenosti lze chápat jako záblesky uvědomění, kdy se do lidského vědomí prodere osoba, kterou jsme. Náhle si uvědomíme jednotu s Bohem, kterou intuitivně rozpoznáváme jako Boží identitu a zároveň jako svou vlastní. Ve chvílích meditativního probuzení nejasně cítíme, že to, kdo jsme my a kdo je Bůh, je jakýmsi nevyzpytatelným způsobem jedno tajemství. Udržováni v tomto vědomí si uvědomujeme, že kdybychom se snažili najít sami sebe jako někoho jiného než Boha, hledali bychom marně. Kdybychom chtěli hledat Boha jako někoho jiného než sebe, bylo by naše hledání stejně marné.

Bůh je nám dán

Uvědomujeme si totiž, že Bůh je nám dán, zcela a úplně, v jednotě, která je zároveň vším, čím Bůh je, i vším, čím skutečně jsme.

My nejsme Bůh. Ale nejsme ani jiní než Bůh. Jako osoby jsme tím, kým nás Bůh věčně zná v [Božím] nekonečném poznání [Boží] nekonečné aktuálnosti. A v této paradoxní pravdě spočívá podstata toho, co znamená být lidskou bytostí určenou k věčné jednotě s Bohem. 

Tuto meditaci si můžete přečíst na stránkách cac.org.

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

James Finley, Christian Meditation: Experiencing the Presence of God (San Francisco, CA: HarperSanFrancisco, 2004), 185–187.  

Image credit and inspiration: Susan Wilkinson, Untitled (detail), 2021, acrylic paint, UnsplashClick here to enlarge image. Just like the colors swirl together in this painting, we and God swirl in our dwelling/indwelling. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *