vesmír Ducha

Obdivování Božího díla

Čtyřicátý devátý týden: Kontemplace a věda

Kontemplativní teoložka Beatrice Bruteauová (1930-2014) se zamýšlí nad tím, že věda je způsob, jak uctít Boží přítomnost ve vesmíru:

Porozumět a vědět

Existují dvě motivace pro to, abychom do svého kontemplativního života zahrnuli určité znalosti vědy: za prvé, potřebujeme porozumět Božímu uměleckému dílu, abychom ho mohli náležitě ocenit a s láskou se vztahovat ke Stvořiteli; za druhé, potřebujeme o tomto díle něco vědět, abychom se k němu mohli připojit, abychom se mohli podílet na vytváření světa od této chvíle. Tento poslední způsob je skutečným způsobem lásky, tj. připojením se k životu milovaného…..

Vlastníme mystickou touhu po sounáležitosti a smysluplnosti

Kdesi v hloubi duše jsme všichni naplněni mystickou touhou, touhou po smysluplné sounáležitosti, po hlubokém sjednocení, touhou být bezpečně zakotveni v konečné smysluplnosti, a proto potřebujeme vidět celý náš svět v tomto kontextu. Toužíme cítit konečnou smysluplnost jako skutečnou, všude kolem nás, konkrétní, reálnou, důvěrnou, hmatatelnou, komunikující s námi.

Potřebujeme novou teologii vesmíru

Abychom toho v dnešní době dosáhli, potřebujeme novou teologii vesmíru, která bude mít oporu v nejlepších vědeckých poznatcích současnosti. Bude to teologie, v níž je Bůh velmi přítomný právě ve všech dynamismech a zákonitostech stvořeného řádu, v níž Bůh není nepřítomen v sebeorganizujících se činnostech přírodního světa, ale v níž je Bůh aktuální jako ten, kdo tvoří, a ten, kdo se vtělil do toho, co vzniká právě těmito sebeutvářejícími činnostmi. 

Celý svět se stane posvátným

Lze takto vnímat naši vědu? Ano, myslím, že ano, a rád bych vám ji v těchto pojmech ukázal, aby se celý svět znovu stal posvátným a my skutečně pocítili svou jednotu a celistvost a sounáležitost se vším. [1]

Kontemplativní fyzik Joy Andrews Hayter potvrzuje mystickou jednotu v srdci vesmíru. 

Posvátná jednota je v nás

Ať už ji nazýváte posvátnou jednotou, Bohem, vesmírem, základem bytí, zdrojem nebo Jedním, není tam někde venku, ale je vepsána do toho, co jsme a kde jsme….. Kde by vůbec mohl nebýt Zdroj této láskyplné, vztahové reality, světelné sítě spojující všechny věci? 

Když objevíme a žijeme z koherence ve svém bytí, zjistíme, že jsme ve vztahovém poli se všemi bytostmi, s mystickou jiskrou v centru, která nás všechny spojuje.

Jsme atomem v těle kosmického Krista

Merton to jasně viděl na rohu Čtvrté a Ořechové ulice, [když si uvědomil, že „brána nebes je všude“] [2] a Teilhard de Chardin to viděl a jeho spisy jsou tím prostoupeny. V knize Kosmický život řekl: „Žít kosmickým životem znamená žít ovládán vědomím, že člověk je atomem v těle mystického a kosmického Krista.“ [3]… 

Vše začalo skrze Slovo a vše je s ním dosud v jednotě

Stejně jako vše začalo (od Velkého třesku nebo od Slova, podle toho, zda mluvíme o fyzice nebo o Novém zákoně) a rozšířilo se do nesčetných forem, které jsou prostoupeny Jedním, vše se vrací do Jednoty, kterou bychom mohli popsat jako kosmické Tělo Kristovo. [4]  

Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org.

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

[1] Beatrice Bruteau, God’s Ecstasy: The Creation of a Self-Creating World (New York: Crossroad, 1997, 2016), 12, 13. 

[2] Thomas Merton, Conjectures of a Guilty Bystander(Garden City, NY: Doubleday, 1966), 142. 

[3] Pierre Teilhard de Chardin, “Cosmic Life,” in Writings in Time of War, trans. René Hague (New York: Harper and Row, 1968), 70. 

[4] Joy Andrews Hayter, The Cosmic Web: Hope for Our World through Spirituality and Science(Rhinebeck, NY: Red Elixir, 2023), 142–143, 144.  

Image credit and inspiration: Greg Rakozy, Untitled (detail), 2015, photo, United States, UnsplashClick here to enlarge image. We stand awed by our contemplation of the cosmos and the science within it. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *