Čtyřicátý pátý týden: Boží láska v nejistých časech
Richard Rohr v podcastuThe Cosmic We zkoumá, jak se otevíráme proudu Boží bezpodmínečné lásky a můžeme ji předávat dál:
Božské pojetí dokonalosti není vyloučením nedokonalosti, ale zahrnutím nedokonalosti
Nedokázali jsme sdělit jedinečnou povahu Boží lásky. Božská láska je nekonečná, ale pojem nekonečnosti lidská mysl nedokáže pojmout. Nemůžeme si pomoci a musíme se vrátit ke sčítání, odčítání, násobení a dělení. Svatá Terezie z Lisieux, jedna z mých nejoblíbenějších katolických mystiček, sdílí: „Existuje věda, o které [Bůh] nic neví – sčítání!“. [1] Chtěla tím říci, že jakmile se ponoříme do nekonečna, kterým je Bůh, je jakákoli představa o sčítání, odčítání, zásluhách, ztrátách, hodnostech zbytečná. Boží láska je nekonečná, což je pojem, který lidská mysl nedokáže vytvořit. Božské pojetí dokonalosti není vyloučením nedokonalosti, ale zahrnutím nedokonalosti. To je božská láska.
dokonalí lidé kolem nás nejsou
Lidská láska si myslí, že musíme vyloučit nedokonalost, abychom mohli člověka milovat. Ale já už jsem dost starý na to, abych věděl, že dokonalí lidé kolem nás nejsou. Neexistují. Všichni jsme se naučili skrývat své malé tajemství nebo stínové já. Ale božská láska zahrnuje nedokonalost, což z ní dělá božskou lásku. Bez Boží milosti to nedokážeme. Věnujeme pozornost nedokonalosti: „Viděl jsem ho, jak to udělal. Slyšel jsem, jak to říká.“ Pak jsme identifikovali svůj důvod, proč nemilovat, a můžeme se cítit nadřazeni a dokonce druhého člověka „zatratit“.
Křesťanství není o tom, aby měnilo druhé lidi, ale měnit mám sebe
To mám na mysli, když říkám, že Ježíš se stal obětním beránkem, protože věděl, že lidský vzorec obětování vždy dělá problémem někoho jiného místo nás samotných. Křesťanství není o tom, aby měnilo druhé lidi – to není! Je hezké, když se lidé změní, ale to je Boží práce. Jde o to, abychom se změnili my sami, a to se nikdy nezastaví. Je mi 80 let a stále se snažím změnit sám sebe.
Ve svém stáří zjišťuji, že jsem nakonec musel odpustit všechno a všem
Pavel v jednom ze svých listů říká: „Ano se vždycky nachází v Kristu“, ano skutečnosti (viz 2 Kor 1,20). Žijeme v lásce, pokud si dokážeme udržet každodenní ano. To neznamená, že nerozpoznáme nespravedlnost a nepostavíme se proti ní, ale nedovolíme, aby se naše srdce zatvrdilo a naše mysl ustrnula ve svých soudech. Láska je vždycky ano. I když můžeme vidět malé nebo velké problémy, nedovolíme, aby to zastavilo ano. Ve svém stáří zjišťuji, že jsem nakonec musel odpustit všechno. Všechno! Sobě, svým rodičům, katolické církvi, Spojeným státům americkým.
Nevyžaduji dokonalost
Jakmile přestaneme očekávat, potřebovat nebo vyžadovat, aby něco nebo někdo byl dokonalý, jsme mnohem šťastnější. Prokazujeme tím službu sobě i světu. Není snadné to dělat jinak než skrze život a milost Boží, která námi proudí. Proto je pro mě tak důležité pojetí Boha jako Trojice, proudění vztahu mezi Otcem, Synem a Duchem svatým. Bez tohoto každodenního proudění se ocitáme v pasti negativních jevů. Všichni to děláme. Všichni budeme, pokud se nenapojíme na Boží lásku, která skrze nás proudí.
Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
[1] Sœur Thérèse of Lisieux: The Little Flower of Jesus, ed. T. N. Taylor (New York: P. J. Kenedy and Sons, 1924), 241. This early translation of Thérèse’s autobiography includes the chapter “Counsels and Reminiscences,” which is not part of other editions.
Adapted from “Reimagining Notions of Love with Fr. Richard Rohr,” The Cosmic We, season 3, ep. 2 (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2022), podcast. Available as MP3 audio download and PDF transcript.
Image credit and inspiration: Aaron Burden, Untitled (detail), 2016, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. When will this water drop? We don’t know what will happen but Love is with us regardless.