Čtyřicátý pátý týden: Boží láska v nejistých časech
Dr. Martin Luther King Jr. uvažuje o síle lásky, kterou Ježíš zjevil při své smrti:
Odpusťme jim
V Novém zákoně je jen málo slov, která by jasněji a slavnostněji vyjadřovala velkodušnost Ježíšova ducha než onen vznešený výrok z kříže: „Otče, odpusť jim, neboť nevědí, co činí“ [Lk 23,34]. To je láska ve své nejlepší…. podobě.
oko za oko? Odpověz láskou.
Oceány dějin jsou rozbouřeny neustále se zvedajícími přívaly pomsty. [Lidstvo] se nikdy nepozvedlo nad příkaz lex talionis: „Život za život, oko za oko, zub za zub, ruku za ruku, nohu za nohu.“ Vždycky to bylo tak, jak to bylo v minulosti. Přestože zákon pomsty neřeší žádné sociální problémy, [lidé] se nadále řídí jeho zhoubným vedením. Dějiny jsou zahlceny troskami národů a jednotlivců, kteří se vydali touto sebezničující cestou.
Ježíš z kříže výmluvně potvrdil vyšší zákon. Věděl, že stará filozofie „oko za oko“ zanechá každého slepého. Nesnažil se přemáhat zlo zlem. Přemohl zlo dobrem. Ačkoli byl ukřižován nenávistí, odpověděl [silnou] láskou.
jen dobro může vyhnat zlo
Jak velkolepé poučení! Generace budou stoupat a padat, [lidé] budou nadále uctívat boha pomsty a klanět se před oltářem odplaty, ale stále znovu a znovu jim bude tato vznešená lekce z Kalvárie neodbytně připomínat, že jen dobro může vyhnat zlo a jen láska může zvítězit nad nenávistí. [1]
Brian McLaren nás vyzývá, abychom praktikovali revoluční lásku:
jen dobro může vyhnat zlo
Revoluční láska znamená jen dobro může vyhnat zlo: nekonečně, milostivě, extravagantně. Řečeno více mysticky, znamená to milovat s Bohem, nechat se naplnit božskou láskou a proudit skrze mě, bez rozdílu a omezení, jako výraz srdce milujícího, ne zásluh milovaného, včetně správnosti přesvědčení milovaného…..
nerozlišující láska zahrnuje i nepřítele
V Kázání na hoře Ježíš neučí seznam přesvědčení, která se mají naučit nazpaměť a odříkat. Místo toho učí způsobu života, který vrcholí výzvou k revoluční lásce. Tato revoluční láska jde daleko za hranice konvenční lásky, lásky, která rozlišuje mezi námi a jimi, bratrem a druhým nebo přítelem a nepřítelem (Mt 5,43). Místo toho musíme milovat tak, jak miluje Bůh, nerozlišující láskou, která zahrnuje i nepřítele…..
jste věřící člověk, který na první místo klade lásku?
Jsme zvyklí uvažovat o skutečných rozdílech ve světě jako o rozdílech mezi náboženstvími: ty jsi buddhista, já jsem křesťan, ona je židovka, on je ateista. Přemýšlím však, zda se tento způsob uvažování nestává irelevantním a možná dokonce kontraproduktivním. Co když hlubší otázka nezní, zda jste křesťan, buddhista nebo ateista, ale spíše jaký jste křesťan, buddhista nebo ateista? Jste věřící, který na první místo klade své vyhraněné přesvědčení, nebo jste věřící člověk, který na první místo klade lásku? Jste věřící, jehož přesvědčení vás staví do soupeření a konfliktu s lidmi odlišného přesvědčení, nebo jste věřící člověk, jehož víra vás s láskou posouvá k druhému? [2]
Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
[1] Martin Luther King Jr., “Love in Action,” inStrength to Love (Boston, MA: Beacon Press, 2019), 31, 34–35.
[2] Brian D. McLaren, Faith After Doubt: Why Your Beliefs Stopped Working and What to Do About It(New York: St. Martin’s Press, 2021), 117, 124, 127.
Image credit and inspiration: Aaron Burden, Untitled (detail), 2016, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. When will this water drop? We don’t know what will happen but Love is with us regardless.