Čtyřicátý čtvrtý týden: Hledání veřejného blaha
Rev. Wes Granberg-Michaelson připomíná křesťanům, že při rozhodování o tom, jak chceme jednat ve veřejné sféře, je třeba vycházet z osobní zkušenosti s překypující Boží láskou ke světu:
Začít politikou a pak náboženstvím? Ne.
V pokušení je začít s politikou a pak se snažit přijít na to, jak do ní zapadá náboženství. Začínáme s přijatými parametry politické debaty a ať už se nacházíme na levici nebo na pravici, používáme náboženství k ospravedlnění a posílení našich stávajících závazků…..
Angažovanost v politice by měla být zakořeněna v lásce k Bohu
Ale co když se výchozím bodem stane naše vnitřní cesta? Co když si uvědomíme, že naše angažovanost v politice by měla být zakořeněna v naší účasti na trojičním proudu Boží lásky? Pak se všechno změní. Už nejsme vedeni nebo omezováni tím, co si myslíme, že je politicky možné, ale jsme nuceni tím, co víme, že je nejskutečnější. V srdci všeho stvoření je vzájemná láska v Trojici, která se přelévá a zahrnuje veškerý život. Jsme pozváni k účasti na proměňující síle této lásky. V ní objevujeme základ svého bytí, v němž se soustřeďuje veškerý náš život a jednání.
Ježíš nejen ukazoval cestu; On žil zcela v přítomnosti a moci Božího Ducha
To se nejplněji zjevilo v Ježíši jako Božím Synu. Jeho láska k nepřátelům, nenásilná reakce na zlo, přijetí lidí na okraji společnosti, odsouzení sebestředných náboženských pokrytců, soucit s chudými, nerespektování hranic sociálního vyloučení, obhajoba ekonomicky utlačovaných a jistota, že do světa proniká Boží vláda, to vše pramenilo z jeho plné, vzájemné účasti na Otcově lásce. Ježíš pouze neukazoval cestu; žil zcela v přítomnosti a moci Božího vykupujícího a proměňujícího života.
Granberg-Michaelson si představuje budoucnost založenou na Boží touze po světě:
Proměňující změna v politice závisí na tom jaký máš vnitřní cíl
Proměňující změna v politice závisí do značné míry na tom, zda máme jasnou představu o žádoucím cíli. Odkud se tato vize bere? Možnosti mohou nabízet různé ideologie nebo stranické platformy či političtí kandidáti. Pro věřícího člověka však tato vize nachází své kořeny v Bohem zamýšlené a preferované budoucnosti světa. Nepřichází jako dogmatický plán, ale jako zkušenostní setkání s Boží láskou, která jako řeka vytéká z Božího trůnu a živí stromy listím pro uzdravení národů (viz Zjevení 22,1-2)…..
Teprve proměna srdcí lidí vede k proměně světa
Taková vize připadá politickému pragmatikovi idylická, nerealistická a irelevantní. Ale věřící člověk, jehož vnitřní cesta otevírá [jeho] život výbušné Boží lásce, ví, že tato vize je ze všech nejreálnější. Je to záblesk záměru stvoření a záblesk pohybu Ducha uprostřed současné bolesti, zlomenosti a zoufalství světa. Tato vize také uznává nevyhnutelnou cestu vnitřní a vnější proměny – současnou, pokračující proměnu vnitřních srdcí lidí osvobozených úžasnou Boží milostí a vnější proměnu sociálních a ekonomických struktur osvobozených Božími normami spravedlnosti.
Tuto meditaci si můžete přečíst na stránkách cac.org.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
Wes Granberg-Michaelson, “From Mysticism to Politics,” Oneing 5, no. 2, Politics and Religion (Fall 2017): 15, 16, 17. Available as PDF download.
Image credit and inspiration: Eyoel Khassay, Untitled (detail), 2020, photo, Ethiopia, Unsplash. Click here to enlarge image. We plant trees as an offering of communal good for the future.