naslouchat

Učíme se naslouchat

Týden čtyřicet tři: Naslouchání Božímu hlasu

Otec Richard Rohr se zamýšlí nad mnoha výzvami, kterým čelíme, když se snažíme „slyšet“ Boží hlas:

Úzkost a zmatek z neomezeného počtu informací

Lidstvo se nachází v době velkého pohybu, velkých kulturních a duchovních změn. Psychika neví, co si počít s tolika informacemi. Po většinu lidských dějin se vědomosti zapisovaly, shromažďovaly v knihovnách a fyzicky sdílely; nyní jsme 24 hodin denně, 7 dní v týdnu napojeni na neomezené množství dat prostřednictvím televizorů, našich telefonů nebo obrazovek počítačů. To může vysvětlovat zmatek a úzkost, se kterými se dnes potýkáme.

Uspokojivá nepravda je pro nás příjemnější než neuspokojivá pravda

Ve světle dnešního informačního přetížení lidé hledají několik jasných jistot, podle kterých by se mohli vymezit. Fundamentalismus vidíme u mnoha náboženských vůdců, pokud slouží jejich kulturnímu nebo politickému světonázoru. Jistě ho vidíme i na nejnižších úrovních náboženství, kde se Bůh používá k ospravedlnění násilí, nenávisti, předsudků a „našeho“ způsobu jednání. Fundamentalistická mysl má tak ráda odpovědi a vysvětlení, že zůstává záměrně nevědomá o tom, jak historie k těmto vysvětlením dospěla nebo jak samoúčelná obvykle jsou. Uspokojivá nepravda je pro nás příjemnější než neuspokojivá pravda, a úplná pravda je vždy neuspokojivá – alespoň pro malé já.

Musí existovat zdravý střed

Velká spiritualita naproti tomu vždy hledá velmi jemnou, ale tvůrčí rovnováhu mezi protiklady. Když se příliš přikloníme na jednu nebo druhou stranu, zjistíme, že jsme buď příliš spravedliví, nebo příliš skeptičtí a cyničtí. Musí existovat zdravý střed, kdy se snažíme udržet jak potřebné světlo, tak nezbytnou temnotu.

poctivý a pokorný proces poznávání a naslouchání sobě samým

Nesmíme se vzdát hledání pravdy a pozorování skutečnosti ze všech jejích úhlů. Lidský zmatek neřešíme tím, že budeme falešně předstírat, že jsme vše vyřešili, ale tím, že lidi naučíme poctivému a pokornému procesu poznávání a naslouchání sobě samým,kterému říkáme kontemplace. Pak lidé dojdou k moudrosti klidným a soucitným způsobem bez přehnaných reakcí na kolenou, kterých jsme dnes u mnohých svědky.

Modlitba, zkušenosti, Písmo a tradice

Víra nemá být záležitostí shora dolů, ale organickým setkáním mezi Vnitřním Poznávajícím (Duchem Svatým, který v nás přebývá), k němuž máme přístup prostřednictvím modlitby a zkušenosti, a Vnějším Poznávajícím, kterému říkáme Písmo (svaté spisy) a Tradice (všichni předkové). To je klidný a úžasně léčivý způsob, jak poznat plnou Skutečnost. [1]

Adam Bucko se dělí o to, jak kontemplace zdokonaluje naše vnitřní poznání:

Zápas s otázkami, vnímavost, nechat žít a milovat

Kontemplace je o vnímavosti, o hlubokém naslouchání, o zápasu s otázkami, jako je to, co vám láme srdce, co vás činí skutečně živými, a o tom, že dovolíme, aby nás tyto otázky, stejně jako bolest světa, otřásly. Když to děláme, uprostřed toho všeho objevíme, že hluboko v nás něco vzniká. Pro mě je to Duch svatý, který chce v podstatě vplout do našich životů, vzít vše, co z nás zbylo, a znovu to složit do něčeho, co se může stát naším jedinečným darem světu. Část kontemplace je vnímavost a souhlas a část akce je prostě nechat Boha žít skrze nás, jak jen to je možné, nechat Krista žít a milovat a protestovat skrze nás. [2]

Tuto meditaci si můžete přečíst na stránkách cac.org.

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

References:  
[1] Adapted from Richard Rohr, Things Hidden: Scripture as Spirituality, rev. ed. (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2008, 2022), 128–130.  

[2] Adapted from Adam Bucko with Mark Longhurst, Letting Heartbreak Be Your Guide, September 12, 2024, Center for Action and Contemplation, YouTube video, 28:11.   

Image credit and inspiration: Kuo-Chiao Lin, After Work (detail), 2017, photo, Taiwan, UnsplashClick here to enlarge image. When we are listening we stop, be still and quiet, because we don’t want to miss the voice that is speaking.