Nekonečný Bůh

Zjevení stvoření

Týden čtyřicátý druhý: Stvořitel a stvoření

Od stvoření světa jsou jasně viditelné neviditelné Boží vlastnosti – Boží věčná moc a božská přirozenost -, protože jsou pochopitelné skrze věci, které Bůh stvořil. -Římanům 1,20 

Sarah Augustinová, Pueblovská (tewská) spisovatelka a aktivistka, uvádí, co se můžeme ze stvoření dozvědět o Stvořiteli: 

Věrnost Stvořitele zázraku života

Tento verš [od Pavla] je v souladu s domorodým světonázorem – že podstata Stvořitele je zřejmá ze stvoření. Co nám stvoření říká o Boží božské přirozenosti?…

Věrnost. V prostředí, kde žiji, na úpatí Pahto, posvátné hory tohoto regionu, vidím Stvořitelovu věrnost v každém ročním období. Navzdory soustavným [znečišťujícím] vstupům… se každé jaro vrací do půdy život, stromy a rostliny kvetou a opylovači vykonávají svou důležitou práci, aby šířili zázrak života. My lidé se o to nijak nezasloužíme. Neděkujeme za to kolektivně. Přesto se každé jaro věrně vrací a s ním i život. 

Yakamové : to, co dělám, má přímý dopad na životy ostatních tvorů

Vzájemná propojenost a závislost celého vesmíru. Yakamové praktikují úctu při svých jarních slavnostech, kdy děkují, než se vydají na sběr. Starší nás poučují: vezměte si jen to, co potřebujete. Nechte toho dost pro budoucí generace. To znamená, že život je vzájemně závislý; to, co dělám, má přímý dopad na životy ostatních tvorů. Život, který je v souladu s tímto základním chápáním, vede k hojnosti…..

Stvoření probíhá neustále

Stvoření probíhá neustále. Stvoření neproběhlo během šesti dnů a pak se nezastavilo; je to nepřetržitý proces. Úcta znamená projevovat hlubokou úctu k rostlinám a zvířatům, které jsou nezbytné pro zachování mého života a života členů mé rodiny….. 

Vzájemná odpovědnost. Úcta se neprojevuje jednou za týden; je praktikována každý den věrně, okamžik za okamžikem. Znamená uznat, že jsme závislí na systémech života, že nejsou podřízeny nám ani naší vůli. [1]

Domorodé uskupení na 10. shromáždění Světové rady církví se podělilo o ekologickou moudrost svých tradic:

Všechny životy koexistují v harmonické rovnováze, protože všechny pocházejí od Boha

My jako domorodé národy věříme, že Stvořitel je ve stvoření. Bůh se zjevil jako Stvořitel a Udržovatel v aktu stvoření. Trojjediný Bůh spolu se zemí spoluvytváří veškerý život. Tajemství v 1. kapitole Janova evangelia rozvíjí, jak Stvořitel přebývá ve stvoření. Vtělení Boha v Kristu se stává totalitou v Božím stvoření….. Skrze Boha všechno povstalo, bez Boha nic nebylo a není stvořeno. V Bohu je život a v Bohu je světlo celého stvoření. Boží přítomnost stvořila svět, a proto [je] posvátná. Dílem stvoření v Bohu je jednota rozmanitosti, kde všechny životy koexistují v harmonické rovnováze, protože všechny pocházejí od Boha. Každé semínko, které vyklíčí, začíná stvoření znovu a ani jedno semínko nemůže vyrůst, pokud mu to Stvořitel neumožní. Věříme, že naplňování spravedlnosti vůči Božímu stvoření je základem osvobození a lidského hledání sebe sama. [2]

Tuto meditaci si můžete přečíst na stránkách cac.org.

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

[1] Sarah Augustine, The Land Is Not Empty: Following Jesus in Dismantling the Doctrine of Discovery(Harrisonburg, VA: Herald Press, 2021), 190–191, 194. 

[2] “Indigenous Peoples Pre-Assembly Statement” (unpublished), World Council of Churches 10th Assembly, Busan, 2013. Quoted in The Land Is Not Empty, 195. 

Image credit and inspiration: Jennie Razumnaya, Blooming Peach Garden (detail), 2022, photo, Los Angeles, Unsplash. Click here to enlarge image. We’re invited into the beauty of creation, receiving and offering, just like this artist painting the petals of a cherry blossom.