František a Klára

Přijmout malou cestu

Čtyřicátý týden: Dychtivý milovat

Má milost ti stačí, neboť má síla je dokonalá ve slabosti.  -2 Korintským 12,9

Jsem rád za slabosti, omezení a trápení pro Krista, neboť právě když jsem slabý, jsem silný.  -2 Korintským 12:10

Otec Richard popisuje, jak František, Klára a později Terezie z Lisieux (1873-1897) našli přímou zkušenost s Bohem skrze pokoru:   

Ego a Pavlova nová cesta slabosti

Apoštol Pavel ve svých listech Korinťanům v návaznosti na Ježíše navždy obrátil motory ega a jeho dosažených cílů a právě toto přesné převrácení hodnot – a nový vstupní bod – František a Klára z Assisi tak odvážně a jasně pochopili. O sedm století později hledala tuto cestu dolů, kterou nazývala „novou cestou“ nebo svou „malou cestou“, také svatá Terezie z Lisieux, karmelitánka, která se stala nejmladší, nejméně vzdělanou a nejrychleji jmenovanou doktorkou církve. 

„konat maličkosti a dělat je z lásky“ radí Terezie

Terezie – většinou katolíků láskyplně nazývaná Malý květ – měla pravdu, a to v obou případech, protože její životní cesta byla pro většinu lidí skutečně velmi nová a velmi „malá“ namísto obvyklého křesťanského programu směřujícího vzhůru. Dělat „všechny maličkosti a dělat je z lásky“ bylo pro Terezii cílem. [1] Běžná cesta většiny křesťanství se v její době stala do značné míry založenou na perfekcionismu a legalizmu, což způsobilo, že dobrá zpráva byla pro generace věřících všechno, jen ne dobrá nebo lákavá. [2] 

ego: naše potřeba je myslet na sebe ve zkoušce

Terezie, téměř v rozporu s rozumem, prohlásila: „Chceš-li v klidu snášet zkoušku, že se ti nelíbí, dej mi [Panně Marii] sladký domov.“ [3] Když pozoruješ sám sebe, uvidíš, jak těžké je být sám sobě nepříjemný a že právě počáteční citový zádrhel většinu z nás uvrhne do strašně špatné nálady, aniž bychom si uvědomovali její původ. Abychom tento častý problém vyřešili, učí nás František i Terezie, abychom se na začátku zbavili samotné potřeby „myslet na sebe dobře“! „To mluví vaše ego, ne Bůh,“ řekli by. 

Scott Peck: opusť obvyklé náboženské pózy

To ovšem může udělat jen ten, kdo se vzdal své základní egocentričnosti. Psychiatr a populární spisovatel Scott Peck mi osobně při obědě řekl, že tento citát je z její strany „naprostá náboženská genialita“, protože dobře znemožňuje obvyklé náboženské pózy.

Zrcadlí se v něm toto učení svatého Františka: 

„Stačí poznat svou nicotnost a odevzdat se jako dítě do Boží náruče.“ – Terezie

Projevujte svou lásku k druhým tím, že si nebudete přát, aby byli lepšími křesťany. [4] Můžeme trpělivě přijmout, že nejsme dobří. Co však nemůžeme snést, je nebýt považován za dobrého, nepůsobit dobře. [5] 

Objevit malou cestu Terezie

Dokud neobjevíme „malou cestu“, téměř všichni se snažíme získat morální převahu tím, že dodržujeme zákony a myslíme si, že jsme tak duchovně pokročili. Přesto Terezie napsala: „Stačí poznat svou nicotnost a odevzdat se jako dítě do Boží náruče.“ V tomto případě je třeba, aby se člověk snažil o to, aby se mu dařilo. [6] Lidé, kteří jdou touto pokornější a upřímnější cestou, jsou vždy láskyplnější, radostnější a soucitnější a mají spoustu času na prostou vděčnost za všechno. 

Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org. 

Prameny:

[1] Thérèse, Story of a Soul, trans. John Clarke (Washington, DC: ICS Publications, 1972), 196.  

[2] Joseph F. Schmidt, Walking the Little Way of Thérèse of Lisieux: Discovering the Path of Love (Frederick, MD: The Word Among Us, 2012), 135–136.  

[3] Thérèse to Sr. Geneviève (Céline Martin), December 24, 1896, in Thérèse of Lisieux: General Correspondence, vol. 2, 1890–1897, trans. John Clarke (Washington, DC: ICS Publications, 1988), 1038. Note: Thérèse imagined her note to be written by Mary, and wrote “Message from the Blessed Virgin” on the envelope. 

[4] See A Letter to a Minister, in Francis of Assisi: Early Documents, vol. 1, The Saint  (Hyde Park, NY: New City Press, 1999), 97. Paraphrased by Richard Rohr. 

[5] Thomas of Celano, The Remembrance of the Desire of a Soul 101, in Francis of Assisi: Early Documents, vol. 2, The Founder (Hyde Park, NY: New City Press, 2000), 337.  

[6] Thérèse to P. Roulland, May 9, 1897, in General Correspondence, vol. 2, 1094.  

Adapted from Richard Rohr, Eager to Love: The Alternative Way of Francis of Assisi (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2014), 110–112, 114.  

Image credit and inspiration: Dimitri Kadiev, Be Praised—mural of Francis and Clare on the side of the CAC (detail), photo of paint on adobe wall. Click here to enlarge image. This mural art on the outside of the CAC represents Francis’ love and acceptance of life in its varied and diverse manifestations.