tři dary

Odpuštění a milosrdenství

Shrnutí třicátého sedmého týdne 8. září – 13. září 2024

Neděle

Když odpouštíme, dáváme přednost dobrotě druhých před jejich chybami, zakoušíme Boží dobrotu, která proudí skrze nás, a také zakoušíme svou vlastní dobrotu způsobem, který nás překvapuje.  -Richard Rohr

Pondělí

Milost všechno přetváří, bez odpuštění se nic nového neděje. Jen stále opakujeme tytéž staré vzorce, iluze a polopravdy.  -Richard Rohr 

Úterý

Odpuštění a milost mohou každé kultuře nabídnout mnohem více, než jim přisuzujeme. Nejsou to slabé, ubohé emoce lidí, kteří si neváží sami sebe. Jsou velkorysým darem lidí, kteří vědí, že jejich hodnota nemůže být snížena nebo ohrožena. -Prentis Hemphill

Středa

Máme si vybrat, ve kterém světě chceme žít – ve světě retribuční spravedlnosti, nebo ve světě odpuštění. Nemůžeme fungovat v obou řádech. -Melissa Florer-Bixlerová

Čtvrtek

Musíme odpustit – musíme začít se slovy odpuštění jako s mantrou, která může proměnit naši mysl a duši: Otče, odpusť jim. Otče, odpusť nám. -Megan McKenna

Pátek

Kdysi jsem Boží milosrdenství vnímal jako trpělivou, laskavou toleranci, jakousi nelibost nad odpuštěním, ale nyní se pro mě milosrdenství stalo samotným Božím sebepochopením. Milosrdenství je způsob, jak popsat tajemství odpuštění. Je to víc než popis něčeho, co Bůh tu a tam udělá, je to to, kým Bůh je. -Richard Rohr

Modlitba za odpuštění

Třicátý sedmý týden Praxe

Brian McLaren uvádí, jak nám prosebné modlitby pomáhají zakoušet odpuštění:  

Jsem zraněn bolestí a křivdou

Protože být zraněn nebo zhřešit je strašně běžná zkušenost, mám podezření, že bychom jí měli věnovat více pozornosti. Být zraněn je totiž v modlitbě Páně přímo spojeno se skutečností, že jsme se provinili; modlíme se: „Odpusť nám naše hříchy, jako i my odpouštíme našim viníkům“. 

Potřebuji zpracovat svoji bolest

Dobře to říká otec Richard Rohr: Bolest, která není zpracována, se předává dál. Bolest, která není proměněna, se přenáší. Potřebujeme tedy zpracovat své zranění s Bohem a toto zpracování začíná tím, že bolest pojmenujeme a podržíme ji… v Boží přítomnosti:

Zrazená. Uražená. Zneužití. Lhali nám. Zapomenuto. Využití. Zneužívané. Znevažováni. Přehlíženi. Podvedeni. Zesměšňováni. Podceňován. Okradeni. Zničení. Nepochopení. Špatně interpretováno. Vyloučeni. Nerespektováno. Oškubáni. Zmatení. Uvedeni v omyl. 

Převést svoji bolest do prosby

Je důležité tento proces neuspěchat. Potřebujeme procítit své pocity, nechat bolest, aby nás skutečně dostihla….. Zjistil jsem, že procítit a zpracovat svou bolest mě stojí méně energie než ji potlačovat nebo před ní utíkat. Takže stejně jako prostřednictvím zpovědi pojmenováváme své vlastní křivdy a cítíme lítost, prostřednictvím prosby pojmenováváme a cítíme bolest, která je důsledkem křivd druhých….. Svou bolest převádíme na prosby: 

Léčba: Neprosím za protivníka, ale prosím za Boží pomoc pro mne

Utěšte se. Povzbuzení. Ujištění. Doprovázení. Ospravedlnění. Ocenění. Hranice. Uznání. 

Je důležité si uvědomit, že nepojmenováváme, co potřebujeme, aby pro nás udělal člověk, který nám ublížil. Pokud se soustředíme na to, co bychom si přáli, aby protivník udělal, abychom se cítili lépe, neúmyslně ho vyzbrojujeme ještě větší mocí, aby nám ublížil. Místo toho se při tomto pojmenování obracíme od protivníka k Bohu a zaměřujeme se na to, co potřebujeme, aby pro nás Bůh udělal. Otevíráme svou duši, abychom přijali uzdravení od stále přítomného a štědrého Božího Ducha.

Tuto meditaci si můžete přečíst na stránkách cac.org.  

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

Brian D. McLaren, Naked Spirituality: A Life with God in 12 Simple Words (San Francisco, CA: HarperOne, 2011), 118–119. 

Image credit and inspiration: Riho Kitagawa, Kintsugi pottery (detail), 2021, photo, UnsplashClick here to enlarge image. Kintsugi is the artform of repairing a break with gold; we allow the pottery to move forward in grace and beauty, not by discarding or erasing, but by transforming the break into art.