přežít s Kristem

Přežívání s Ježíšem

Třicátý druhý týden: Utrpení a přežití

Vždyť kdo z těch, kdo četli evangelium, neví, že Kristus považuje každé lidské utrpení za své? -Origen, O modlitbě 11.2

Richard Rohr se zamýšlí nad přítomností tolika zla ve světě a nad Boží solidaritou s utrpením:

Bůh a zlo

Teodicea je odvětví teologie, které rozvinulo mnoho argumentů o tom, jak může existovat dobrý nebo spravedlivý Bůh v přítomnosti tolika zla ve světě – s nímž „Bůh“ zdánlivě nic nedělá. 

Důkazy o tom, že Bůh plně umožňuje a nezastavuje genocidy, zneužívání dětí, brutální války, nevýslovné utrpení lidí a zvířat, věznění nevinných, sexuální útoky a zotročování, zánik celých druhů a civilizací a tragické životy závislých a jejich spoluzávislých, jsou zdrcující. Dále se zdá, že Bůh přinejmenším „dopouští“ „přírodní“ katastrofy, jako jsou sucho, záplavy, hurikány, tornáda, tsunami, mor, hladomor a bolestivé nemoci všeho druhu, z nichž mnohé nazýváme „Božími činy“ a které všechny učinily většinu lidského života „osamělým, chudým, hnusným, brutálním a krátkým“. [1] Co si s tím máme počít?  Bůh trpí zlem spolu s námi

Co počít?

Pro mě existuje schůdná a láskyplná cesta, jak to překonat. Pokud je Bůh nějakým způsobem v utrpení, účastní se ho také jako trpící objekt, v plné solidaritě se světem, který Bůh stvořil, pak mohu Bohu a tomuto stvoření dát nějaký možný a počáteční smysl. Pouze pokud se spojujeme s Bohem a Bůh se spojuje s námi v něčem větším, než je součet všech jeho částí, můžeme najít cestu skrze to všechno. Důvěra v ukřižovaného – a vzkříšeného – Ježíše skutečně „zachránila“ mnohé. [2]

Teoložky Grace Ji-Sun Kimová a Susan Shawová ukazují, jak Ježíš jako člověk, který přežil násilné zneužívání, vede ostatní přeživší k nalezení proměny: 

Ježíšovo utrpení

Pro Ježíše je Boží cestou nasycení hladových, oblékání nahých, pomoc cizinci v příkopu a vyžadování rovnosti a spravedlnosti, ať už od soudců, náboženských vůdců nebo politiků. Přežití s Ježíšem může přesměrovat náš hněv, náš han, naše zoufalství. [3]

Proměna je proces

Můžeme se naučit přijmout sami sebe a můžeme pracovat na vytvoření lepšího světa. Věci nebudou jenom hezké. Proměna je proces. Přesný jazyk pro víru není, že „jsme spaseni“, ale že „prožíváme spaseni“. Susan jednou slyšela básnířku Mayu Angelou vyprávět příběh mladého muže, který se jí zeptal, zda je „spasena“. „Jste?“ Angelou odpověděla. „Ano,“ odpověděl. „Opravdu?“ opáčila: „Už?“ „Ano,“ odpověděl. Transformace je proces – a pro ty, kdo přežili, je to proces se svými vzestupy a pády, flashbacky a záchvaty paniky. Ale jak potvrzuje vzkříšení, je to lepší cesta; je to Boží cesta. 

Naděje doufá, že stojí za to přežít s vírou

Kniha Přežít s Ježíšem nám dává naději, že je možný jiný svět – svět bez sexuálního zneužívání, bez misogynie a rasismu a bez násilí. To je svět, pro který stojí za to přežít a pracovat na něm s vírou, že v každém z nás Bůh skutečně činí všechny věci novými. [4]

Tuto meditaci si můžete přečíst na stránkách cac.org.

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

[1] Thomas Hobbes, Leviathan, chap. 13. 

[2] Adapted from Richard Rohr, Breathing under Water: Spirituality and the Twelve Steps (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2011, 2021), 113–115.  

[3] Han is a concept in Minjung theology, which originated in South Korea; it refers to “an accumulation of the suppressed and condensed experience of oppression.” See Jae Hoon Lee, The Exploration of the Inner Wounds—Han (Atlanta, GA: Scholars Press, 1994), 139.  

[4] Grace Ji-Sun Kim and Susan M. Shaw, Surviving God: A New Vision of God through the Eyes of Sexual Abuse Survivors (Minneapolis, MN: Broadleaf Books, 2024), 195. 

Image credit and inspiration: Jenna Keiper, barbed (detail), 2021, photo, Albuquerque. Click here to enlarge imageEven in the midst of twisted barbs, green life survives and thrives.