Třicátý první týden: Boží vláda
Richard Rohr zdůrazňuje, že jádrem Boží vlády je společenství:
Propojený svět
Svět mnoho utrpěl různými formami křesťanského kolonialismu. Boží vláda je však alternativou k systémům nadvlády a všem „ismům“. Ježíš učí, že správný vztah (tj. láska) je konečným a každodenním kritériem. Pokud společenský řád umožňuje a podporuje silné propojení mezi lidmi a stvořením, lidmi a sebou navzájem, lidmi a Bohem, pak máme skutečně posvátnou kulturu: Boží vládu. Nebyl by to svět bez bolesti a tajemství, ale prostě svět, kde jsme propojeni a ve společenství se všemi věcmi.
bez soupeření, chamtivosti a násilí
Boží vláda je o spojení a společenství, což znamená, že je také o milosrdenství, odpuštění, nenásilí, odpoutání se, solidaritě, službě a životě v lásce, trpělivosti a prostotě. Kdo může pochybovat o tom, že toto je souhrn a podstata Ježíšova učení? V Boží vládě byly zničeny samotné motivy soupeření, chamtivosti a násilí. Víme, že jsme všichni součástí milovaného Božího společenství. [1]
Palestinský anglikánský kněz Naim Ateek zdůrazňuje Ježíšovu výzvu ke komunitě a mírotvorbě:
Ježíš učedníky učil
Ježíš povolal do společenství malou skupinu lidí. Byli to jeho učedníci a přátelé. Učil je podstatě víry – lásce k Bohu a lásce k bližnímu – a stal se pro ně vzorem. Když ho požádali, aby je naučil modlit se, naučil je modlit se za příchod Božího království: „Přijď království tvé, staň se vůle tvá.“ Říkal, že pokud chcete být Božími dětmi, musíte se angažovat v budování pokoje; pokud chcete napodobovat Boha a být Božími dětmi, musíte milovat své nepřátele a modlit se za ty, kdo vás pronásledují. Pokud chcete vzdorovat zlu, nepoužívejte zlé metody. Musíte praktikovat odpuštění a smíření. Musíte být solí země a světlem světa. [2]
Otec Richard pokračuje:
ale nevnucoval
Každý Ježíšův popis Boží vlády – lásky, vztahu, neodsuzování a odpuštění, kde poslední budou první a první poslední – ukazuje, že jakékoli vnucování se ze strany Boha je nemožné! Všude, kde jsme se snažili lidem vnutit křesťanství, byly dlouhodobé výsledky katastrofální. Evangelium vzkvétá v oblasti skutečné svobody.
ukazoval svůj příklad
Je to však svoboda, kterou si musíme zvolit sami. Je téměř nemožné odvrátit se od toho, co se zdá být jedinou hrou ve městě (politickou, ekonomickou nebo náboženskou), pokud jsme nezahlédli přitažlivější alternativu. Je těžké si ji představit, natož ji napodobit, pokud nevidíme někoho jiného, kdo to dělá jako první. Ježíš je takovou ikonou atraktivnější alternativy, živým podobenstvím. Ježíš navždy změnil naši lidskou představivost a my jsme nyní zatíženi i potěšeni novou možností. Proti umrtvující špatné zprávě existuje dobrá zpráva, ale nejprve se musíme odvrátit od konvenčního způsobu chápání. [3]
Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
[1] Adapted from Richard Rohr, Jesus’ Alternative Plan: The Sermon on the Mount (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 1996, 2022), 12–13.
[2] Naim Ateek, “Faithfulness to Christ, Resistance to Empire,” in Challenging Empire: God, Faithfulness and Resistance, ed. Naim Ateek, Cedar Duaybis and Maurine Tobin (Jerusalem: Sabeel Ecumenical Liberation Theology Center, 2012), 195. In this sermon, Ateek refers to Matthew 22:37–39, 6:10, 5:9, 5:44, 5:13–14.
[3] Rohr, Jesus’ Alternative Plan, 14–15, 8.
Image credit and inspiration: Harli Marten, untitled (detail), 2016, photo. Unsplash. Click here to enlarge image. The reign of God is peace, even today, between two people and a tree at sunset.