Tanec oprav

Třicátý týden: Dýchání pod vodou, druhý týden

Přímo se s takovými lidmi vyrovnával, kdykoli to bylo možné, kromě případů, kdy by to mohlo ublížit jim nebo ostatním. -Krok 9 Dvanácti kroků

Richard Rohr vyzývá čtenáře, aby se zamysleli nad „dovednými prostředky“ nápravy: 

Praktická moudrost

To, co západní náboženství někdy nazývají „moudrostí“, východní náboženství často nazývají „dovednými prostředky“. Moudrost nebyla pouhým opojným aforismem, ale praktickým, nejlepším a účinným způsobem, jak si poradit! 

Otevři dveře a vejdi

Dalo by se říci, že 9. krok nám říká, jak používat obratné prostředky jak k ochraně vlastního lidství, tak k osvobození lidství druhých. Naše náprava vůči druhým by měla být „přímá“, to znamená specifická, osobní a konkrétní. Setkání tváří v tvář, ačkoli bývá obtížné poté, co jsme způsobili újmu, funguje z dlouhodobého hlediska nejlépe, a to i v případě, že nás druhá strana při prvním pokusu odmítne. Když tedy otevřeme dveře z naší strany, zůstanou otevřené, pokud je znovu neuzavřeme tím, že se vrátíme k defenzivě, popírání nebo zoufalství.

Omluv se

Dalším šikovným postřehem je chytře doplněné „kromě případů, kdy by to ublížilo jim nebo druhým“. Často potřebujeme čas, rozlišování a dobrou radu od druhých, než zjistíme, kdy, jak, komu a kde se omluvit nebo napravit. Pokud se omluva neprovede obratně, může ve skutečnosti problém a zranění ještě zhoršit. Obratný prostředek neznamená jen napravit škodu, ale napravit ji způsobem, který „nezraní“ druhé. Pravda není jen faktická pravda (velký omyl fundamentalistů), ale kombinace textu i kontextu, stylu a záměru. [1]  

Anglikánský kněz Mpho Tutu van Furth definuje nápravu jako „činnost, kterou člověk napravuje křivdu, kterou způsobil“, a popisuje ji jako tanec:  

Naslouchej

Reparace jsou vlastním uzdravujícím liturgickým tancem….. Prvním krokem by bylo vyslovit slova „je mi to líto“ a tímto výrokem otevřít dveře k zahájení tance….. Pachatel, který se kaje, by mohl dlouze naslouchat příběhům obětí a jejich potomků a odvážit se vyslechnout bolest, kterou svými činy … způsobil. Když je příběh vyprávěn a bolest pojmenována, je náprava nabízenou nitkou, která by mohla zjednat nápravu. Požádejte o odpuštění, to nápravu posílí: kajícná omluva a náprava se proplétají s laskavým odpuštěním, nitky naděje se splétají dohromady, aby vytvořily lepší budoucnost, než jakou nám slibovala minulost. Naše budoucnost spočívá ve společném učení se, jak lépe milovat. Musíme se naučit, jak lépe žít lásku a jak lépe žít v lásce. Musíme se učit, jak lépe být láskou a jak lásku ztělesňovat…..

a buď pokorný

Pokora promlouvá: „Je nám to líto.“ Toto „je nám to líto“ nebude stát na pódiu a diktovat podmínky své vlastní kapitulace. Toto „je nám to líto“ se nebude snažit vymezit obětem hranice jejich zkušenosti. Toto „je nám líto“ nebude na poškozené nakládat tíhu očekávání. Od vás se nevyžaduje, abyste byli v reakci milosrdní. Doufáme, že uslyšíte, že je nám to upřímně líto. 

Dveře jsou otevřené. Tanec začíná. [2] 

Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org.

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

[1] Selected from Richard Rohr, Breathing under Water: Spirituality and the Twelve Steps, 10th anniv. ed.(Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2011,2021), 73, 74, 76. 

[2] Mpho Tutu van Furth, Forgiveness and Reparation, the Healing Journey (Minneapolis, MN: Fortress Press, 2022), 17–18, 21–22. 

Image credit and inspiration: Jenna Keiper, bubble detail (detail), 2020, photo, Albuquerque. Click here to enlarge imageAir is released as bubbles when water hits water. Where do we find oxygen when we’re underwater?