Protichůdná moudrost

Dvacátý devátý týden: Dýchání pod vodou, první týden

Otec Richard Rohr spojuje lekce z evangelií a Dvanácti kroků jako poselství, které mění život a uzdravuje a z něhož můžeme všichni těžit.

Program Dvanácti kroků

Jsem přesvědčen, že na praktické úrovni jsou Ježíšovo poselství evangelia a poselství Dvanácti kroků Billa Wilsona do značné míry stejným poselstvím. Program Dvanácti kroků je paralelou, zrcadlem a praktickou realizací stejných poselství, která nám předal Ježíš, ale bez takového nebezpečí zduchovnění poselství a posunutí jeho účinků do budoucího světa. 

Zde jsou čtyři předpoklady, které o závislosti vyslovuji:

Iluze a nástrahy návyků

Všichni jsme závislí. Lidé jsou od přírody závislí. Závislost je moderní název a poctivý popis toho, co biblická tradice nazývala „hřích“ a středověcí křesťané „vášně“ nebo „náklonnosti“. Oba uznávali, že k tomu, abychom se z těchto iluzí a nástrah vymanili, je zapotřebí vážných opatření či postupů. 

Navyklé postupy a myšlení

„Páchnoucí myšlení“ je univerzální závislost. Závislosti na návykových látkách, jako je alkohol a drogy, jsou pouze nejviditelnějšími formami závislosti, ale ve skutečnosti jsme všichni závislí na svých navyklých způsobech, jak cokoli dělat, na svých obranných mechanismech, a především na svém vzorovém způsobu myšlení a zpracování reality. Tyto závislosti jsou nám zpočátku skryté; z definice nikdy nevidíme a nezvládáme to, na čem jsme závislí, ale nemůžeme léčit to, co si nejprve nepřiznáme.

Návyk na lživou kulturu

Všechny společnosti jsou závislé samy na sobě a vytvářejí hlubokou spoluzávislost. V každé kultuře a každé instituci existují sdílené a dohodnuté závislosti. Ty se často léčí nejhůře, protože jako závislosti nevypadají. Všichni jsme se shodli na tom, že jsme kompulzivní ve stejných věcech a neuvědomujeme si stejné problémy. Evangelium tyto lži v každé kultuře odhaluje. 

Modlitba a kontemplace ruší navyklé duální vzorce

Určitá forma alternativního vědomí je jediným osvobozením od závislého já a od kulturních lží. Pokud je univerzální závislostí náš vlastní vzorec myšlení, který je vždy dualistický, musí být primární duchovní cestou nějaká forma kontemplativní praxe nebo modlitby, která tento neužitečný binární systém myšlení buď – anebo a myšlení nadřazenosti rozbije. Modlitba je formou neduálního spočinutí v tom, „co je“. Tato kontemplativní praxe nakonec změní celý náš operační systém! 

Paradoxy

Dovolte mi tedy shrnout. Toto jsou základní způsoby, kterými podle mého názoru Ježíš a Dvanáct kroků Anonymních Alkoholiků  říkají totéž, ale s odlišným slovníkem: 

Trpíme, abychom se uzdravili. 

Vzdáváme se, abychom zvítězili. 

Umíráme, abychom žili. 

Vzdáváme se, abychom si to udrželi. 

Všichni máme nějakou zamaskovanou duchovní bezmoc

Paradoxu se budeme věčně bránit, popírat jej a vyhýbat se mu, dokud nám ji nevnutí nějaká skutečnost, nad níž jsme bezmocní – a pokud budeme upřímní, všichni jsme bezmocní v přítomnosti plné Skutečnosti. 

Všichni jsme duchovně bezmocní, nejen ti, kdo jsou fyzicky závislí na nějaké látce. Alkoholici mají svou bezmoc jednoduše viditelnou pro všechny. My ostatní ji různými způsoby maskujeme a nadměrně kompenzujeme své skrytější a subtilnější závislosti a připoutanosti.

Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org.

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

Selected from Richard Rohr, introduction to Breathing under Water: Spirituality and the Twelve Steps, 10th anniv. ed.(Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2011,2021), xix, xxii–xxiii, xxviii, xxix–xxx, xxv. 

Image credit and inspiration: Jenna Keiper, drop (detail), 2020, photo, Albuquerque. Click here to enlarge imageWater’s shapes and currents can be confusing. Where is the beauty in being underwater?