Apokalypsa

Tanec se zkázou

Dvacátý týden: Milovat trpící planetu

Země nám byla svěřena, aby pro nás byla matkou, schopnou dát každému, co je třeba k životu….Země je štědrá a nic nezadržuje těm, kdo ji chrání. Země, která je matkou všech, žádá úctu, nikoliv násilí.-Papež František, Naše matka Země

Děkan fakulty CAC Brian McLaren ve své nové knize Život po zkáze pojmenovává úzkost, kterou mnozí pociťují, když si uvědomují utrpení Země:

Úzkost ze zkázy

Dnes ráno jste se opět probudili s tím známým ne-pokojným, nepříjemným, nechtěným pocitem. Přemýšlíte, co s tím dělat. Tušíte, že když mu budete věnovat pozornost, rozpoutá to nějaký vnitřní neklid….. 

Je to úzkost, kterou cítíme, ano, a něžný, sladký, pronikavý smutek nejen za sebe, ale také za všechny a všechno všude najednou….. 

Cítíme tuto zkázu, protože jsme bdělí, alespoň částečně bdělí…..

Tajemství zmaru

Otevřené tajemství zmaru nás nachází všude. Stromy se chvějí, když nám o něm vyprávějí, pláčou. Voda nám ho šeptá. Ptáci a hmyz o něm vypovídají srdcervoucím tichem, které vypovídá o jejich nepřítomnosti. Zapomenuté lesy, které byly buldozerem přebudovány na nablýskaná sídliště, nás pronásledují jako duchové. I když se nás politici snaží rozptýlit každodenním horkým vzduchem, spalující větry destabilizovaného klimatu nám dýchají na krk mrazivou pravdu….. 

Tančíme se zkázou

Už jsem se naučil jednu věc: když tančíte se zkázou, zkáza vás změní.

Ano, může vás změnit k horšímu…. Ale tanec vás může změnit i k lepšímu, zanechat vás pokornější a upřímnější, přemýšlivější a kreativnější, soucitnější a odvážnější… moudřejší, laskavější, hlubší, silnější… propojenější, odolnější, svobodnější, lidštější, živější. [1] 

Richard Rohr nám v úvahách o biblické apokalyptické literatuře připomíná, že pojmenování toho, co se může zdát jako konec časů, má svůj smysl:  

Apokalypsa – konec světa, který jsme vytvořili my

Apokalyptika znamená odhrnout závoj, odhalit podhoubí skutečnosti. Má šokovat. Apokalypsa má sloužit zrození, ne smrti. V Markovi 13 Ježíš v posledním odstavci čtyřikrát říká: „Zůstaňte vzhůru“ (Mk 13,32-37). Jinými slovy: „Vezměte si z toho ponaučení, které vám to má dát“. Poukazuje na všechno, co považujeme za samozřejmé, a říká: „Neberte nic jako samozřejmost“. Apokalyptická událost převrací naši představivost a radikálním způsobem přetváří realitu.

Jak chápeme apokalypsu?

Dějinám bychom prokázali velkou službu, kdybychom apokalyptickou literaturu pochopili. Nemá v nás vyvolat ani tak strach, jako radikální přeuspořádání. Není to konec světa. Je to konec světů – našich světů, které jsme vytvořili.

Naší nejlepší reakcí je ukončit náš boj s realitou – takovou, jaká je. Prospěje nám cokoli, co se blíží uvítací modlitbě – ponořit se do změny pozitivně, preventivně, říci: „Přijď to co je, nauč mě své dobré lekce.“ To, co se děje, je v souladu se skutečností. Když řekneme „ano“ tomu, co je, ironicky nás to připraví na otázku „co kdyby?“. [2] 

Přečtěte si tuto meditaci na cac.org.

Prameny:

[1] Brian D. McLaren, introduction to Life after Doom: Wisdom and Courage for a World Falling Apart (New York: St. Martin’s Essentials, 2024), 1, 2, 3, 4, 8. 

[2] Adapted from Richard Rohr, “This Is an Apocalypse,” in The Call to Unite: Voices of Hope and Awakening, ed. Tim Shriver and Tom Rosshirt (New York: Viking, 2021), 54–55. 

Image Credit and inspiration: Renzo D’souza, death and new life (detail), India, 2020, photo, UnsplashClick here to enlarge imageHow can we care for the tender seedlings on the parched soil of our beloved earth?