Sedmnáctý týden: Naslouchání stvoření
Teolog Tony Jones píše o darech, které máme k dispozici, když se setkáváme s Bohem na „divokých místech“:
Návrat do přírody
Bůh divokých míst nabízí pokoj. V moderním světě, který je frenetický a zaneprázdněný – neustále připojený, neustále zapnutý – je stále obtížnější najít pokoj… Abychom mohli přijmout pokoj, který nabízí Bůh divokých míst, budeme se muset vrátit ke starým technologiím: kanoi a pádlu; turistickým botám a vycházkové holi; luku a šípu a rybářskému prutu.
V divočině se mi lépe probudí vnitřní vnímání
Musíme si také uvědomit, že mír, po kterém toužíme, je uvnitř, jiskra božství, která sídlí v každém z nás. Přivést tuto jiskru k plameni lze i v interiéru, ale já mám mnohem větší štěstí, když jsem venku – a čím divočejší místo, tím lépe.
Můj les stromů je můj chválící sbor
Bůh divokých míst ctí místo. Když navštěvujeme a vracíme se na divoká místa, která jsou pro nás výjimečná, čekají nás tam zážitky transcendence… Zpíval jsem hymnu svému nejvýznamnějšímu místu, několika akrům severního lesa, který leží na okraji jezera. Starat se o tuto půdu je radost a výsada a je mi jasné, že to je součástí mého povolání, mého poslání od Boha. Tyto stromy a tento potok jsou mým sborem, který se má starat o pastýře jako pastýř o ovce – byly rozervány tornádem, stejně jako já; znovu vyrostly v zjizvené kráse, stejně jako já….. V těchto dnech horlivě udržuji tyto lesy, střežím je a chráním, dělám, co mohu, abych je udržel zdravé a bezpečné, chráním jejich klid.
Vnímám síť stvoření kolem sebe
Bůh divokých míst nám dal společníky. Možná se řítíme vesmírem… ale nejsme sami. Jsme vzájemně závislí na celé tkanině stvoření, utkané společně s bytostmi vnímajícími i nevnímajícími, živými i neživými…. Přestal jsem vzhlížet k obloze a hledat pomoc, místo toho jsem sklopil oči ke společníkům kolem sebe. Moji psi byli mými nejposvátnějšími nelidskými společníky. [Můj přítel] Seth mluví s rostlinami. Bez ohledu na druh, s nímž komunikujeme, je klíčové mít na zřeteli celou síť – vidět les a stromy, protože Boží láska pulzuje skrze síť.
Jones popisuje, jak riskování vybízí k většímu spoléhání na Boha:
Když ustoupí mé ego, je více prostoru pro Boha
Bůh divokých míst vyžaduje riziko. Udělali jsme vše, co jsme mohli, abychom riziko pro sebe zmírnili, což je obdivuhodná vlastnost, která zajistila šíření našeho druhu….. Na neurologické úrovni dobrodružství usnadňuje hluboké učení. Na duchovní úrovni nás rizikové situace obnažují a činí nás zranitelnými. Když ustoupí mé ego, je více prostoru pro Boha. Dosažení další úrovně úspěchu vyžaduje riskovat: vylézt na větší horu, projít náročnější stezku, jet na větší vlně….. Moderní život má tendenci nás proti těmto rizikům očkovat, ale Bůh divokých míst toto bezpečí obírá a přivádí nás zpět do kontaktu s tím, kým máme být.
Přečtěte si tuto meditaci na webu cac.org.
Prameny:
Tony Jones, The God of Wild Places: Rediscovering the Divine in the Untamed Outdoors (Lanham, MD: Rowman and Littlefield, 2024), 149–151.
Image credit and inspiration: Benjamin Yazza, Untitled (detail), New Mexico, 2023, photo, used with permission. Click here to enlarge image. Awe is as close as the way a butterfly alights on a flower in the yard outside.