Skutečné setkání

Patnáctý týden: Péče o vnitřní oheň

Opravdové setkání s Kristem v nás osvobozuje něco, co jsme nevěděli, že máme, naději, schopnost žít, odolnost, schopnost odrazit se ode dna, když jsme si mysleli, že jsme zcela poraženi, schopnost růst a měnit se, sílu tvořivé proměny.

-Thomas Merton, On je vzkříšený.

Otec Richard učí, že podstatou kontemplativní modlitby je přítomnost a láska:

Modlitba je setkání v Boží přítomnosti

Modlitba není v první řadě odříkávání slov nebo přemýšlení o myšlenkách. Je to setkání a životní postoj. Je to způsob života v přítomnosti, s vědomím přítomnosti, a dokonce s radostí z přítomnosti. Plně kontemplativní lidé si Boží přítomnost více než uvědomují, důvěřují jí, dovolují jí a těší se z ní. 

Bůh je nyní přítomen

Kontemplativní tajemství spočívá v tom, že se učíme žít v přítomnosti, která není tak prázdná, jak se může zdát nebo jak se obáváme, že by mohla být. Snažte se uvědomit si, že vše je právě tady a teď a Bůh je v tomto okamžiku bez obviňování. Když to dokážeme prožít, zakusit a vychutnat, nepotřebujeme se toho držet. 

Je v tomto okamžiku

Protože většinu našich okamžiků neokusíme a nejsme v Přítomnosti, nikdy nejsme naplněni. Vytváříme si umělou plnost a chceme se jí držet. Ale není čeho se držet, když začneme ochutnávat plnost přítomnosti. Bůh je buď v tomto teď, nebo není vůbec. Pokud nám toto teď nikdy nestačilo, budeme se vždycky něčeho chytat . Zde je lakmusový papírek: pokud se sami na sebe a na druhé tlačíme, ještě jsme nenašli tajemství štěstí. Tento okamžik je tak plný božské přítomnosti, jak jen může být. 

Nechtěj dominovat

Přítomný okamžik nemá konkurenci, není posuzován ve srovnání s žádným jiným. Nikdy předtím se to nestalo a už se to nestane. Když však soutěžím, nejsem zamilovaný. Nemohu se dostat k lásce, protože hledám nový způsob, jak dominovat. Způsob, jak poznáme, že toto smýšlení není pravdivé, je ten, že Bůh s námi takto nejedná.

Bůh je všeobjímající příjemce – vidí nás jako obraz Boží

Mystikové, ti, kdo se skutečně modlí, to vědí. Ti, kdo hluboce vstupují do velkého tajemství, nezažívají Boha, který srovnává, rozlišuje a soudí. Zakoušejí všeobjímajícího příjemce, příjemce, který v každém jednotlivci rozpoznává božský obraz.

Modlitba nejsou slova ale náš postoj k modlitbě

Zdá se, že pro Ježíše je modlitba otázkou čekání v lásce. Návrat k lásce. Důvěra, že láska je nejhlubším proudem skutečnosti. Proto modlitba nejsou především slova; je to především postoj, postoj. Proto mohl Pavel říci: „Modlete se stále, modlete se bez ustání“ (1 Sol 5,17). Kdybychom to četli tak, že to vyžaduje slova, bylo by to jistě nemožné. Máme spoustu jiných věcí na práci. Můžeme se však modlit bez přestání, pokud najdeme proud a umíme se brodit v jeho vodách. Potok bude protékat skrze nás; jediné, co musíme udělat, je neustále se rozhodovat, zda v něm zůstaneme.

Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org.

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, Everything Belongs: The Gift of Contemplative Prayer, rev. ed. (New York: Crossroad Publishing Company, 1999, 2003), 31, 60–61, 65–66, 81. 

Image credit: Jenna Keiper, Untitled (detail), Washington, 2020, photo, used with permission. Click here to enlarge image. Within our deep and tender inside spaces there is a bright light to tend and care for.