Třináctý týden: Vzor obětního beránka
Teoložka Jennifer Garcia Bashawová popisuje, jak jsou evangelia osvobozující pro vyloučené a obětní beránky:
Příběh evangelia je příběhem o oběti, napsaným obětí a vyprávěným obětí.
Z počátku evangelijních vyprávění můžeme vidět, že to nebyly jen příběhy napsané o obětním beránkovi – byly to příběhy napsané obětními beránky….. Když autoři [Nového zákona] vyprávěli příběhy o Ježíšově životě nebo o rané církvi, psali a vykládali z této okrajové pozice. Autoři evangelií se také zaměřovali na příběhy lidí na okraji společnosti….. Byli to lidé, které Ježíš za svého života učil, uzdravoval a přátelil se s nimi – oběti společnosti a vyvrženci, kteří žili nejen na periferii říše, ale i na okraji vlastní kultury. Příběh evangelia je tedy příběhem o oběti, napsaným obětí a vyprávěným obětí. Je to dobrá zpráva pro oběti; je to evangelium obětního beránka. [1]
Ježíšova smrt na kříži odhaluje násilí na obětních beráncích.
Ježíš se dobrovolně stává obětním beránkem, aby přitáhl pozornost k obětním beránkům; podrobuje se smrti na kříži, aby odvedl pozornost od obětních beránků…. Ježíš se ve svém životě zastával žen, přátelil se s chudými a postiženými a uzdravoval je a přijímal mezi sebe cizince. Ve své smrti se Ježíš stává ženou, nemohoucím a outsiderem. Ježíš, který zachránil ženy před hanbou společnosti, byl sám veřejně zostuzen, svlečen do naha a opovrhován. Ježíš, který uzdravoval nemocná a postižená těla, se sám stal postiženým, s tělem probodeným a potrhaným, oslabeným a drženým v zajetí hřebů a svého selhávajícího těla…. Jestliže Ježíšův život zvrátil osud obětí, které potkal, pak jeho smrt zvrátí osud budoucích obětí. Stává se obětním beránkem, který ukončí všechny obětní beránky – a odhaluje pravdu, která by mohla jednou provždy ukončit lidské obviňování a násilí.
Ježíš odhaluje lidský mechanismus vůči obětním beránkům
Při vyprávění Ježíšova příběhu autoři evangelií dbají na to, aby Ježíšovi následovníci viděli jeho smrt obětního beránka takovou, jaká je….. Ukazují nám Ježíšovu nevinnost, abychom mohli rozpoznat nevinnost všech obětí obětních beránků dříve, než bude pozdě….. Poté, co se Ježíš stal obětí na kříži a odhalil tak mechanismus obětního beránka a jeho fatální účinky, pokračuje příběh obětními beránky Ježíšovy společnosti. Jsou to ženy – učednice, které objevují hrob (Mk 16,1-8; Mt 28,1-10; Lk 24,1-11; Jan 20,1-18) a stávají se prvními svědky vzkříšení a prvními evangelisty, kteří tuto zprávu přinášejí dalším Ježíšovým následovníkům. [2]
Nevytváříme i dnes obětní beránky?
Ježíšova smrt nás nutí připojit se k solidaritě s obětovanými. Bashaw pokračuje:
Bez jasného pochopení Ježíšova vzoru života a smrti se ti z nás, kdo následují Ježíše, mohou nevědomky stát spíše těmi, kdo obětního beránka vytvářejí, než těmi, kdo obětního beránka následují. Když však vstoupíme do Ježíšova příběhu s ohledem na oběti společnosti, můžeme lépe pochopit život, službu a smrt obětního beránka, který měl ukončit všechny obětní beránky – Ježíše. Možná pak můžeme přestat vytvářet obětní beránky a místo toho pracovat v jejich prospěch. [3]
Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org.
Prameny:
[1] Jennifer Garcia Bashaw, Scapegoats: The Gospel through the Eyes of Victims (Minneapolis, MN: Fortress Press, 2022), 15–16.
[2] Bashaw, Scapegoats, 276–277.
[3] Bashaw, Scapegoats, 17.
Image credit: Benjamin Yazza, Untitled (detail), New Mexico, 2023, photograph, used with permission. Click here to enlarge image. Who do we push outside the circle of our acceptance to sing alone on the branches of a burnt and mangled desert tree?