Oplývající laskavostí

Padesátý druhý týden: Shrnutí prorocké cesty

Teoložka Elizabeth Johnsonová shrnuje prorockou cestu jako následování milosrdného Boha, který oplývá laskavostí:

Bůh oplývající vytrvalou láskou a věrností

Svaté tajemství Boha, který oplývá laskavostí, je nepředstavitelná láska. Zdá se, že to neví dost lidí, dokonce ani těch, kteří praktikují křesťanské náboženství. Bubnování této dobré zprávy však zní celými dějinami starověkého Izraele, kde se lidé od počátku svého osvobození z otroctví setkávali s „Bohem milosrdným a slitovným, pomalým k hněvu a oplývajícím vytrvalou láskou a věrností“ (Ex 34,6). Bubnování se stává nezaměnitelně intenzivním v Ježíši Kristu, který hlásal a uskutečňoval božský soucit překvapivým způsobem, a to až na kříž a dále. Jeho hlasitost se zvyšuje v církvi všude tam, kde je toto slovo slyšet a praktikovat uprostřed radostí a nadějí, smutků a úzkostí lidí tohoto věku.

Každý malý skutek dobra svědčí o hojné Boží laskavosti

Toto slovo se nevrací ke svému Stvořiteli prázdné. Tvořivě pracovat na míru uprostřed strašlivého násilí, bojovat za spravedlnost tváří v tvář obrovské chudobě a vojenskému útlaku, zasazovat se o ekologickou celistvost životodárných systémů Země a stresovaných druhů, vzdělávat mladé a staré, uzdravovat nemocné a utěšovat zoufalé, vytvářet krásu, mít radost z výživy dětí, podporovat svobodu pro zajatce: seznam by mohl pokračovat, protože potřeby jsou obrovské. I obyčejný pohár studené vody podaný v Kristově jménu symbolizuje, jak se v tomto světě projevuje hojná Boží laskavost. [1]

Buďte milosrdní, jako je milosrdný váš Otec

Podle Johnsona Boží soucit a solidarita s trpícími vyžaduje, abychom i my projevovali totéž:

Pokud je srdce božského tajemství obráceno v soucitu ke světu, pak oddanost tomuto Bohu vtahuje osoby do podoby božského společenství se všemi ostatními: „Buďte milosrdní, jako je milosrdný váš Otec“ (Lk 6,36). Popírat své spojení s trpícími potřebami druhých znamená odpoutat se od božského společenství.

Podílejme se na Božím nadšení pro svět

Praxe milosrdenství je poháněna touto dynamikou. Stejně tak angažovaná práce ve prospěch míru, lidských práv, ekonomické spravedlnosti a proměny společenských struktur. Pro ty, kdo se do této práce zapojují z hluboké kontemplativní zkušenosti, má daleko k pouhému aktivismu nebo prostým dobrým skutkům. Solidarita s trpícími a angažovanost ve prospěch jejich rozkvětu je spíše místem setkání s živým Bohem. Prostřednictvím toho, co je v podstatě prorockým postojem, se člověk podílí na Božím nadšení pro svět…..

Ať náš životní styl podporuje život všeho kolem nás

Preferenční volba pro chudé musí nyní zahrnovat i zranitelné, bez hlasu, nelidské druhy a samotnou zpustošenou přírodu, které jsou lidstvu příbuzné. Angažovaní věřící lidé, milující tyto bližní jako sebe sama, rozvíjejí morální zásady, politické struktury a životní styl, které podporují rozkvět ostatních tvorů a zastavují jejich vykořisťování. Pro prorocké nadšení pramenící z kontemplativního vhledu se činnost ve prospěch spravedlnosti pro Zemi podílí na soucitné péči Boha Stvořitele, který chce slavné blaho celého vzájemně závislého společenství života. [2]

Prameny:

[1] Elizabeth A. Johnson, Abounding in Kindness: Writings for the People of God (Maryknoll, NY: Orbis Books, 2015), viii.

[2] Johnson, Abounding in Kindness, 47–48.

Image credit: Madison Frambes, Untitled 8 (detail), 2023, naturally dyed paper and ink, Mexico, used with permission. Click here to enlarge image.

The prophetic path is a daily choice to walk along an ever-unfolding landscape.