Lidské a svaté narození

Padesátý první týden: Vtělení

Krátce po vlastním porodu získala autorka Kat Armas nový pohled na Narození Páně prostřednictvím Mariiny zkušenosti:

Bible je napsaná muži pro muže

Často jsem říkala, že Bible je kniha napsaná muži pro muže. V průběhu staletí byli muži také většinou jejích vykladačů a kazatelů. Není tedy divu, že příběh o vtělení – a jeho ztvárnění a následné interpretace – klouže po špinavé realitě těhotenství a porodu. Skutečně, dozvídáme se o politice, která vyžaduje, aby se Josef zaregistroval ve svém rodném městě, o pastýřích, kteří drží stráž, a o nebeských zástupech oslavujících andělů, ale neslyšíme nic o krvi, nahotě, prvotních sténáních, strachu, síle a moci lidského těla, o prvních výkřicích nového života, který se prodral na svět…..

Příběh Boha, který vstupuje do našich bolestí

Možná právě odtud jsme získali první antiseptické názory na svatost, ze sterilizovaného příběhu o vtělení, který je na hony vzdálen jeho realitě. Pochopili jsme pojem svatosti jako nekontaminovaný realitou světa, ale je to skutečně příběh božství? Příběh Boha, který vstupuje do našeho zármutku, našich bolestí a radostí?

Příběh Marie rodící ve chlévě

Stejně jako tolik jiných ztvárnění vyprávění v Písmu, i Ježíšovo narození bylo domestikováno a otupeno, aby bylo přijatelnější. Ale na Marii rodící Boha a její roli aktivního činitele v tom špinavém, hmotném a bezprostředním je něco podvratně tělesného a tělesného.

Zajímalo by mě: Jaké to bylo pro Marii rodit Boha? Jaké to bylo cítit, jak se Bůh kroutí a usazuje, když se tlačí na její orgány? Pravděpodobně se jí nedostávalo dechu a v noci měla problém najít pohodlnou polohu pro spánek…..

Armas nám připomíná skutečný a syrový proces porodu, který Maria prožila:

Svatost není sterilizovaná

Na tom záleží, protože rozbité, uprchlické, snědé, ženské, nahé, roztahané, hormonální, marginalizované tělo je tím, jak božství vstoupilo na tento svět a kde se božství dává nejvíce poznat i dnes….

V Ježíšově příběhu je duchovní i materiální – obojí

Betlém, stejně jako většina západní teologie, je na hony vzdálen velmi krvavému, velmi syrovému a velmi lidskému procesu zrození. Ale právě takové věci tvoří naši víru: nahé, prvotní, dokonce pohoršující. A i když Mariin příběh dopadl tak, jak by si přála – s novorozencem v náručí -, ne všechny příběhy tak dopadnou. To, co nám betlém, jak jsme zvyklí ho vídat, nedokáže ukázat, je, že i z toho se skládá naše víra: ze smutku, otázek, touhy, zoufalství, hněvu. V Ježíšově narození je obsaženo to hluboce obtížné i hluboce krásné, posvátné i profánní, duchovní i materiální. Stejně jako naše životy bylo tělesné a živočišné – a bylo také svaté.

Prameny:

Kat Armas, Sacred Belonging: A 40-Day Devotional on the Liberating Heart of Scripture (Grand Rapids, MI: Brazos Press, 2023), 154, 155.

Image credit: A path from one week to the next—Madison Frambes, Untitled 7, 5 and 8 (detail), 2023, naturally dyed paper and ink, Mexico, used with permission. Click here to enlarge image.

Together we are the incarnate hands and feet and body of God.