Univerzální obnova

Padesátý týden: Směrem k větší lásce

Richard Rohr potvrzuje Boží plán vtáhnout celé stvoření do intimity a oslavy Lásky:

Zbožštění – aby i oni byli v nás

Ježíš často používá metaforu svatby, aby popsal, co Bůh dělá – připravuje nás a přitahuje k hlubší intimitě, sounáležitosti a sjednocení. Východní církevní otcové tuto víru potvrzovali; nazývali ji procesem „zbožštění“ (theosis). Viděli v něm celý smysl vtělení a samotný význam spásy. Mnohem praktičtější a racionálnější církev na Západě slovo divinizace používala jen zřídka. Bylo to pro nás příliš odvážné, navzdory poměrně přímému učení Petra (1 Pt 1,4-5; 2 Pt 1,4) a Ježíše v Janově evangeliu: „Modlím se nejen za ně, ale i za ty, kdo skrze jejich slovo ve mne uvěří, aby všichni byli jedno, jako ty, Otče, ve mně a já v tobě, aby i oni byli v nás, aby svět uvěřil, že ty jsi mě poslal“ (Jan 17,20-21).

Sjednocení s Bohem dnes

Ježíš přišel, aby nám dodal odvahu důvěřovat a umožnit nám naše přirozené spojení s Bohem, a v tomto světě nám byl vzorem. Sjednocení není jen místo, kam se dostaneme později – pokud jsme dobří. Je to místo hluboké dobroty, které v nás přirozeně existuje – teď.

Pro člověka – a pro stvoření – musí být transformace skutečná a v tomto světě. Pavlova nejpoužívanější fráze „en Christo“ naznačuje společné vtělení. Kristovo tělo (1 Kor 12) pak má podobu jídla, abychom si mohli často připomínat svou základní identitu (1 Kor 11,23-26). [1] Jak kázal Augustin: „Jsme to, co jíme! Jsme to, co pijeme!“ [2]

Univerzální obnova dnes – rozvoj jednotícího vědomí

Jsem přesvědčen, že tento rozvoj jednotícího vědomí je skutečným druhým příchodem Krista. Naše sjednocení s Bohem bude konečně zakoušeno a užíváno navzdory našemu neúnavnému odporu a odmítání. Když Bůh vítězí, Bůh vítězí! Bůh neprohrává. Apokatastasis (univerzální obnova) nám byla zaslíbena (Zjevení 3,20-21) jako skutečné poselství univerzálního Krista, Alfy a Omegy celých dějin (Zjevení 1,4; 21,6; 22,13). Bude to výhra pro Boha – a jistě i pro lidstvo! Jak jinak by mělo vypadat božské vítězství?

Poznáváte ho, protože je s vámi a je ve vás

Jasný cíl a směr biblického zjevení směřuje k plnému, vzájemnému přebývání. Toto směřování ke sjednocení vidíme, když Bůh kráčí v zahradě s nahým Adamem a Evou a „celým šikem“ stvoření (Genesis 2,1). Toto téma nachází svůj šokující vrchol v uvědomění, že „tajemstvím je Kristus ve vás, vaše naděje na slávu“ (Kol 1,27). Jak vzrušeně říká Jan: „Poznáváte ho, protože je s vámi a je ve vás!“. (Jan 14,17). Věčné tajemství vtělení konečně dosáhne svého a „začne Beránkova svatební hostina“ (Zj 19,7-9). Dějiny nesměřují k Armagedonu ani k závěru ve stylu „Left Behind“. Ježíš na mnoha místech říká, že to bude velká svatební hostina. [3]

Prameny:

[1] Adapted from Richard Rohr, New Great Themes of Scripture (Cincinnati, OH: St. Anthony Messenger Press, 1999), Audible audiobook.

[2] See Augustine, Sermon 272, “On the day of Pentecost, to the infantes […],” in The Works of Saint Augustine: A Translation for the 21st Century, pt. 3, Sermons, vol. 7, trans. Edmund Hill (New York: New City Press, 1993), 300–301.

[3] Adapted from Richard Rohr, Things Hidden: Scripture as Spirituality (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2008, 2022), 230–231.

Image credit: A path from one week to the next—Madison Frambes, Untitled 1, 7, and 5 (detail), 2023, naturally dyed paper and ink, Mexico, used with permission. Click here to enlarge image.

Though she weeps, the woman is moving forward. Pain is a natural part of healing.