Týden čtyřicátý druhý: Napravení trhliny
Jedním z nejvýraznějších příkladů nápravy nedostatků je Komise pro pravdu a usmíření (TRC), která byla zřízena v Jihoafrické republice za účelem řešení porušování lidských práv během apartheidu. V čele TRC stál arcibiskup Desmond Tutu (1931-2021), jehož vedení ztělesňovalo odpuštění, lásku a spravedlnost.
arcibiskup Desmond Tutu si nedokázal představit budoucnost bez odpuštění
Jihoafrická Komise pravdy a usmíření (TRC) vzbudila obrovskou pozornost a lidé na celém světě se ji snaží napodobit. Jedinečný dar TRC však nespočívá v tom, že odhalila pravdu o historických nespravedlnostech, ale že tak učinila v atmosféře milosrdenství a odpuštění. To bylo možné jen proto, že Tutu se již proměnil v člověka, který si nedokázal představit budoucnost bez odpuštění. Jinými slovy, jestliže nová Jihoafrická republika není možná bez jedinečných darů její TRC, TRC nebyla možná bez Tutuova odpuštění. [1]
Emmanuel Katongole a Chris Rice popisují, jak vůdci jako Desmond Tutu a Nelson Mandela (1918-2013) reagují na porušení, která označují jako „mezery“, a jak může reagovat i každý z nás.
Reagovat na nedostatky
Reagovat na mezeru neznamená začít všude, ale začít někde. Kdekoli se nacházíme, tam jsou mezery. Mezera může být tak malá a blízká, jako jsou lidé v naší vlastní rodině, městě nebo sboru. Výzvou pro každého z nás je věrně rozeznávat a reagovat na mezeru, kterou před nás Bůh staví…..
Nedostatky se neřeší utrpením
Vedoucí reagují na mezeru, aniž by znali cestu. Patří k mezeře do té míry, že se podílejí na jejím utrpení. Až tak daleko se někteří vedoucí vydávají na cestu. To však není dostatečně daleko. I když mnozí vedoucí nesou na svém těle známky smrti a utrpení světa, zapojení do utrpení světa nás nutně nevede k vykoupení. Je stejně pravděpodobné, že se proměníme v hořkost jako v nový život.
Nedostatky se neřeší zahořklostí
Na cestě odpovědi na nedostatky světa je mnoho obětí. Mnozí vedoucí končí zahořklí a rozzlobení. Stávají se zoufalými a někdy dokonce destruktivními…..
Nedostatky se neřeší odporem
Mnozí bojovníci za spravedlnost propadnou dovednostem protestu a odporu. Nikdy se však nenaučí stejně důležitým dovednostem, jak usilovat o nový život v mezeře. Jedním z poznávacích znaků mírnosti, kterou vyžaduje společenství, je toto: vůdci jsou ti, kteří se učí vstřebávat bolest, aniž by ji přenášeli na druhé nebo na sebe.
Řeší se vírou a vykoupením a přijetím a milosrdenstvím
To je to, co je tak pozoruhodné na duchu vůdců, jako je Nelson Mandela a Desmond Tutu, kteří jsou nepochybně zkušení v protestu a odporu. Přestože nesli velké břemeno mezer nespravedlnosti, vyzařovalo z nich přesvědčení, a ne odsouzení, vykoupení, a ne konečný soud, přijetí, a ne odmítnutí. Skutečně prorocká povaha jejich práce v Jihoafrické republice spočívala v tom, že usilovali o spravedlnost s kvalitou milosrdenství, která utvářela snahu o společenství s nepřáteli a cizinci. [2]
Prameny:
[1] Emmanuel Katongole and Chris Rice, Reconciling All Things: A Christian Vision for Justice, Peace and Healing (Downers Grove, IL: IVP Books, 2008), 103.
[2] Katongole and Rice, Reconciling All Things, 127, 134, 135.
Image credit: A path from one week to the next—Alma Thomas, Snoopy—Early Sun Display on Earth (detail), 1970, acrylic on canvas, Smithsonian. Alma Thomas, Snow Reflection on Pond (detail), 1973, acrylic on canvas, Smithsonian. Loïs Mailou Jones, Jeune Fille Français (detail), 1951, oil on canvas, Smithsonian. Click here to enlarge image.
We accept the breach as an invitation to repair: piece by piece, thread by thread, we heal together.