Třicátý čtvrtý týden: Boží obnovení spravedlnosti
Autor a aktivista Shane Claiborne spojuje biblickou spravedlnost se spravedlností:
Slovo spravedlnost dnes potřebuje právníky, aby bylo očištěno
Slovo „spravedlnost“ je zneužíváno a nesprávně používáno. Lidé neustále požadují „spravedlnost“, ale mají na mysli zcela jiné věci, když po ní volají. Je tak zkreslováno, že samotná spravedlnost by možná udělala dobře, kdyby si našla nové právníky; potřebuje lepší reprezentaci.
Bible slovo spravedlnost používá k nápravě a obnově, k vytvoření rovnováhy
Pro začátek, slovo „spravedlnost“ v Bibli je stejné jako slovo „spravedlnost“. Tento přesah ukazuje, že ústředním zájmem biblické spravedlnosti nebylo „dostat, co si zasloužíš“; spíše šlo o nápravu toho, co bylo spácháno špatně, o obnovu toho, co bylo zničeno, o zahojení ran po urážlivém činu. Šlo o navrácení rovnováhy a celistvosti společenství, a proto se často setkáváme s váhami jako ikonou spravedlnosti.
Spravedlnost obnovující
Váhy však mohou být zavádějící, protože nejde jen o rovnováhu nebo dokonce o spravedlnost „oko za oko“. Skutečná spravedlnost jde mnohem hlouběji. Jeden z mých přátel, který je biblistou, říká, že nejlepším současným překladem starověkého pojmu „spravedlnost/právo“ je „restorativní spravedlnost“. [1]
Sestra Mary Katherine Birgeová nabízí příklady způsobů, jakými Ježíš uplatňoval restorativní spravedlnost:
Boží království znamená žít ve spravedlivých vztazích
Boží království, které Ježíš během své služby učil, kázal a uskutečňoval …, vychází z přesvědčení, že nejhlubší Boží naděje pro lidstvo – že budeme žít s Bohem a mezi sebou navzájem ve vztazích, které jsou spravedlivé – je možná…..
Ježíš buduje šalom – harmonii, pokoj
Ježíš žije, učí, káže a ukazuje všem, kdo jsou ochotni mu naslouchat, totéž Boží království, obraz šalom [celistvosti, harmonie a pokoje]. Boží království zpřítomňuje pokaždé, když koná zázrak uzdravení (viz Mk 1,29-31), vyhání zlé duchy z někoho, koho posedli (viz Mt 9,32-34), a vrací do života člověka, který zemřel (Mk 5,21-24.35-43; Lk 7,11-17; Jan 11,1-44). Svou vlastní pohostinností a otevřeností vůči cizincům a nepřátelům … [a] vůči těm, kteří by ho chtěli usmrtit …, [Ježíš] umožňuje ostatním, aby se k němu připojili při budování Božího království, budování šalom, v tomto věku…..
Boží království, křesťanství je o obnově porušeného
To je úkol těch, kdo chtějí následovat Ježíše: žít ve spravedlivých vzájemných vztazích, pracovat na obnově celistvosti těch lidí a vztahů, které oni sami i ostatní porušili, a co nejlépe napravovat to, co se napravit nedá. Tato praxe obnovy a nápravy vztahů mezi lidmi a Bohem a mezi lidmi navzájem není nepodobná praxi, kterou se zabývá současná restorativní justice. Stejně jako Ježíšova vlastní práce … na dosažení plnosti šalom prostřednictvím praxe správných vztahů a uzdravení těch lidí, kteří jsou „zlomeni“, se restorativní justice zaměřuje na současné a budoucí potřeby oběti, pachatele a společnosti s cílem napravit to, co bylo zlomeno nebo ukradeno oběti, přivést pachatele k přijetí odpovědnosti a napravit vlákna, která drží společnost pohromadě. [2]
Prameny:
[1] Shane Claiborne, Executing Grace: How the Death Penalty Killed Jesus and Why It’s Killing Us (San Francisco, CA: HarperOne, 2016), 249–250.
[2] Mary Katherine Birge, “Jesus, the Kingdom of God, and Restorative Justice,” in Redemption and Restoration: A Catholic Perspective on Restorative Justice, ed. Trudy D. Conway, David Matzko McCarthy, Vicki Schieber (Collegeville, MN: Liturgical Press, 2017), 104, 105–106.
Image credit: A path from one week to the next—Taylor Wilson, Isha (detail), watercolor and cyanotype. Taylor Wilson, Ruah (detail), print. Izzy Spitz, Chemistry of Self 3 (detail), digital oil pastels. Used with permission. Click here to enlarge image.
The Spirit provides the grace that allows us to include and transform together.