Dvacátý druhý týden: Duch svatý
Otec Richard poukazuje na svědectví proroků, aby ukázal, jak v nás Duch svatý působí, aby v nás probudil to, kým jsme:
Kritické vědomí – vnitřní boj
V prorockých knihách hebrejské Bible vidíme, jak se v Izraeli jasně objevuje kritické vědomí a vnitřní boj. Vidíme, že umožňují objektivní, vnější svědectví, které je smrtícím úderem pro ego i skupinové ego. Musí opustit svou falešnou nevinnost a naivní nadřazenost a přiznat, že ne vždy žijí tak, jak říkají na úrovni „zákona“ nebo uvnitř svého idealizovaného obrazu sebe sama.
Proroci v Izraeli podporovali sebekritické myšlení
V jistém smyslu můžeme proroky nazvat otci a matkami vědomí, protože dokud nepřejdeme k sebereflexivnímu, sebekritickému myšlení, nepřejdeme vůbec na žádnou hlubokou úroveň vědomí. Ve skutečnosti do značné míry zůstáváme nevědomí, falešně nevinní a nevědomí. Většina lidí se tedy rozhoduje zůstat v tomto prvním stupni vědomí, v bezpečí a utěšená. Je skvělé myslet si, že jsme nejlepší a středem světa. Dokonce se to vydává za svatost, ale svaté to vůbec není.
Naše probuzení spočívá v upřímnosti
Dokud se neobjeví objektivní vnitřní svědek (Duch svatý; viz Římanům 8,16), který se na nás dívá s naprostou upřímností, nemůžeme mluvit o tom, že jsme bdělí nebo vědomí. To je jádro toho, co máme na mysli pod pojmem „probuzení“. Do té doby je většina z nás na tempomatu a nevidí svou egocentričnost při práci.
Když si kriticky přiznáme, kdo opravdu jsme, získáme v Duchu našeho obhájce
Bohužel se lidé tak bojí negativního a odsuzujícího kritika, že se zdá, že nikdy nemají přístup k „soucitnému svědectví“, které nám bylo zaslíbeno v daru Ducha svatého (viz Jan 14,16-26). Jak úžasné je, že Jan nazývá Ducha svatého parakletos (řecky „obhájce“). Je bolestné, ale nutné být kritický k vlastnímu systému, ať už je jakýkoli. Vězte však, že vám to nikdy nezajistí popularitu. [1]
Teolog Grace Ji Sun-Kim popisuje, jak Duch svatý usiluje o proměnu všech:
Duch Boží proměnil rannou církev
V hebrejské Bibli Duch zmocňuje Božího služebníka, aby pracoval pro spravedlnost a mír a vytvářel společenství osvobozeného života (Izajáš 11). V Novém zákoně dochází o Letnicích k mocnému vylití Ducha (Sk 2,1-3). Obce Ježíšových následovníků přijaly Ducha, který byl chápán jako zdroj mimořádné síly. Je to moc, která přesahuje naše světské chápání a naše světská očekávání. Duch zmocňoval a řídil ranou církev. Duch, který stvořil život, proměnil lidi a pohnul ranou církví, nezmizel. Vstupte nyní do tohoto života Ducha.
Žijme v síle Ducha
Kristus je představen jako „Duch, který dává život“ (1 Kor 15,45). Věřící má povinnost žít svůj život v síle Ducha (Římanům 8,4-6.14). Tuto odpovědnost by člověk neměl brát na lehkou váhu, protože by neměl ignorovat hloubku moci Ducha. Chůze v moci Ducha mění život, protože Duch se stává prostředkem, jehož prostřednictvím může docházet k proměnám. [2]
prameny:
[1] Adapted from Richard Rohr, Things Hidden: Scripture as Spirituality (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2008, 2022), 76–77.
[2] Grace Ji-Sun Kim, Reimagining Spirit: Wind, Breath, and Vibration (Eugene, OR: Cascade Books, 2019), 130.
Image credit: A path from one week to the next—Exercise in Grief and Lamentation credits from left to right: Jenna Keiper, Jenna Keiper, Izzy Spitz. Used with permission. Click here to enlarge image.
On retreat, the CAC staff used watercolors to connect to our collective grief. This is one of the watercolor paintings that came from that exercise.