023-3 Proroci

Hněv vykonává své dílo

Třetí týden: Prorocká pravda
Brian McLaren

Proroci jsou často známí svým hněvem proti nespravedlnosti. Učitel CAC Brian McLaren uvádí spojení mezi hněvem a láskou: 

Kvůli lásce se někdy rozzlobím

Myslím na věci, které mám rád… ptáky, stromy, mokřady, zalesněné hory, korálové útesy, svá vnoučata… a na obzoru vidím buldozery, komíny a tanky. 

A tak se kvůli lásce zlobím. Opravdu naštvaně. 

A jestli se nezlobíte, myslím, že byste si měli zkontrolovat puls, protože pokud vaše srdce bije láskou k něčemu, někomu, čemukoli … budete se zlobit, když je to poškozeno nebo ohroženo. 

Abych parafrázoval René Descarta (1596-1650): Proto se zlobím. […]

Hněv je jako reakce na bolest

Hněv mi dává největší smysl prostřednictvím analogie bolesti. Čím je bolest pro mé tělo, tím je hněv pro mou duši, psychiku nebo vnitřní já. Když položím ruku na horká kamna, reflexy fyzické bolesti mě nutí rychle reagovat, abych se vší naléhavostí řešil to, co poškozuje mé křehké tkáně. Fyzická bolest musí být dostatečně silná, aby mě přiměla k akci, okamžité akci, jinak mi ublíží, dokonce mě zabije. 

Hněv je reakce na zlo

Podobně když se já nebo někdo, koho mám rád, ocitneme ve společnosti urážky, nespravedlnosti, zranění, ponížení nebo ohrožení, probudí se ve mně hněv. Říká mi, abych změnil postoj nebo pozici; vyžaduje, abych hrozbu řešil.

McClaren sdílí biblické pasáže, které nás nabádají, abychom nereagovali hněvem, a popisuje, jak může kontemplativní praxe nasměrovat náš hněv do láskyplného jednání:  

Cesta hněvu k lásce

Nedejte se přemoci zlem. Přemáhejte zlo dobrem. (Viz Římanům 12,21). 

Když tě někdo udeří do pravé tváře, nastav i druhou (viz Lukáš 6,29). 

Nikomu neoplácejte zlým za zlé. (Viz Římanům 12,17). 

Žehnejte těm, kdo vás pronásledují. Žehnejte a neproklínejte. (Viz Římanům 12,14). 

Alternativa před reakcí – vystřel modlitbu

V každém případě jsou nám dány alternativy k našim přirozeným reakcím, alternativy, které nás vymaní z boje/útěku/zmrazení, zrcadlení a posuzování. Ve zlomku vteřiny, kdy se dlouze a zhluboka nadechneme, můžeme vydechnout modlitbu: „Veď mě, Duchu Boží!“ Mohli bychom se zastavit, abychom slyšeli, zda nás Duch inspiruje k nějaké nereaktivní, nereflexivní odpovědi. […]

Zbrzdit svoji reflexivní reakci

Hněv dělá své. Podněcuje nás k činům, ať už lepším, nebo horším. Časem a praxí můžeme nechat reflexivní reakce typu bojuj/utíkej/zamrzni, odrážej a posuzuj projít jako nechtěné zboží na běžícím pásu. S praxí si také můžeme vytvořit prostor pro tvořivé činy, které budou podnětem našeho hněvu… činy, které jsou v souladu s Duchem lásky, radosti, pokoje, trpělivosti, laskavosti, jemnosti, věrnosti a sebeovládání (viz Galatským 5,22)… činy, které přemáhají zlo dobrem a přinášejí uzdravení místo nenávisti. 

Hněv beru jako normální součást člověka k přežití

Takže ano, vsaďte se, že se zlobím. Je to zdroj mé tvořivosti. Je to očkování proti apatii a samolibosti. Je to dar, který může být zneužit – nebo moudře využit. Ano, je to pokušení, ale také zdroj a příležitost, stejně nevyhnutelná a nezbytná jako bolest. Je to součást daru být člověkem a být naživu.

 Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezi nadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

Brian D. McLaren, “Anger, Contemplation, and Action,” Oneing 6, no. 1, Anger (Spring 2018): 84, 85, 89, 90. Available in print and PDF download.

Image credit: A path from one week to the next—Benjamin Yazza, Untitled 10, 8, and 13. Used with permission. Click here to enlarge image.

Prophetic truth catalyzes us to stop avoiding uncomfortable truths.