Vtělení na okraji

Padesátý první týden: Vtělení

V této vánoční homilii hovoří otec Richard o překvapivé povaze Vtělení. Boha nacházíme na všech místech, kde to nečekáme.

Tajemství vánoc

V původních evangelijních příbězích o Ježíšově narození vidíme, že na prvních Vánocích vlastně není nic hezkého. Jediný způsob, jak mohou lidské bytosti pochopit duchovní věci, je ten, že musí být prezentovány ve fyzické, hmotné podobě. Jinak je nemůžeme pochopit. Musíme to vidět a musíme se toho dotknout. Zdá se, že velmi důležité je i to, jak Bůh přichází na svět, jako by nám říkal: tady se nachází Bůh. Velká otázka vždy zněla: „Co je Bůh? Kdo je Bůh? Kde se tento Bůh skrývá?“, protože zpočátku není Bůh pro většinu lidí zcela zřejmý. Tajemství, které slavíme o Vánocích, říká, že božství si vybralo svůj úkryt ve světě, a to ve všech hmotných věcech. A to vše se nyní shrnuje v Ježíšově těle.

Bůh se zjevuje na okraji společnosti

Kde se tento Bůh zjevuje? Ne v bezpečném světě, ale na okraji, na dně, mezi těmi, kde Boha nechceme najít, kde ho nehledáme, kde ho neočekáváme. Podle toho, jak jsme si vytvořili křesťanství, to vypadá, že jde o to být milý, hezký, střední třída, „normální“ a pod zákonem. Tady máme v evangelijních příbězích Ježíše, Marii a Josefa, kteří nic z toho nejsou. Možná nám to jen říká, že bychom se měli poohlédnout jinde. [1]

Spisovatelka a organizátorka Kelley Nikondehaová popisuje, jak kontext Ježíšova narození ukazuje Boží vtělení mezi těmi, kdo trpí a jsou utlačováni:

Situace v římské Palestině

adventní vyprávění vyžadují, abychom brali vážně politický a ekonomický svět římské Palestiny. Autoři evangelií jmenovali císařskou a Herodovu říši ne pro dramatický efekt; nezmiňovali se o sčítání lidu nebo masakru pro literární rozkvět. Autoři evangelií používali kontextové ukazatele, aby konkrétně popsali nepokoje doby, v níž se odehrával první příchod.

Situace dnes

Právě tento kontext činí vyprávění o adventu současnými – ať už v Izraeli a Palestině, nebo v jiných zemích. Naše neklidná doba, utvářená nejrůznějšími nespravedlnostmi, způsobuje neustálé utrpení, a proto jsou hlasité nářky a volání po míru aktuální, neboť na ně odpovídá advent. . . .

Boží program pokoje uprostřed víru světa

Vtělení staví Ježíše mezi ty nejzranitelnější lidi, zbavené a ohrožené členy společnosti. První advent ukazuje Boha, jak zápasí se zápasy, které jsou společné mnoha lidem na celém světě. A z této znevýhodněné pozice Ježíš prožívá Boží program míru jako protiklad císařova míru.

Bůh kráčí v hluboké solidaritě s lidstvem

To je příběh adventu: připojujeme se k Ježíši jako ztělesnění Božího míru na této zemi, ať už to trvá jakkoli dlouho. Bůh kráčí v hluboké solidaritě s lidstvem, sdílí naše utrpení i okamžiky naděje. Uprostřed našich těžkostí je Bůh s námi. Jméno Emmanuel zůstává na našich rtech v neklidných časech. [2]

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

[1] Adapted from Richard Rohr, “Christmas Mass 2015: The Great Embodiment,” homily, December 25, 2015.

[2] Kelley Nikondeha, The First Advent in Palestine: Reversals, Resistance, and the Ongoing Complexity of Hope (Minneapolis, MN: Broadleaf Books, 2022), 181, 182–183.

Image credit: Zoe Schaffer, Seedling (detail), 2022, Pennsylvania, photograph, Unsplash. Markus Ilg, Austria (detail), 2020, Austria, photograph, Unsplash. Benjamin Yazza, Untitled 11 (detail), 2022, New Mexico, photograph, used with permission. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image .

Image inspiration: The Christ in everything: nature, Advent candles and Scriptures, God in the cells of our hands.