Padesátý týden: Benevolentní vesmír
Bože pro nás, říkáme ti Otče. Bože vedle nás, říkáme ti Ježíši. Bože v nás, říkáme ti Duch svatý. -Richard Rohr
Pro Richarda Rohra je Trojice základem laskavého vesmíru. Richard se zde zamýšlí nad významem slova „Otec“ v trinitární teologii:
Bůh Otec a matka
Bůh pro nás je podle mého chápání kódem pro Otce. Říká nám, že skutečnost je základem laskavosti. Skutečnost je na naší straně. Není to děsivý vesmír. Říká nám, že Bůh je jako dobrý otec pro nás všechny a chrání nás. Stejně tak dobře můžete Boha nazývat Matkou, Vrozenou dobrotou nebo Prvotní láskou. Bůh v nás je moje krycí slovo pro Ducha svatého. Duch je ona vnitřní živost, která lidi uzdravuje a probouzí z jejich zranění. Ducha často nazývám vnitřním naváděcím zařízením. Přes všechny naše hlouposti a chyby máme hlubokou vnitřní intuici, že jsme Boží děti. Říká se tomu božské přebývání.
Ježíš nás všude doprovází…
Ježíše chápu jako Boha vedle nás. Ježíš je doprovázející Bůh, který kráčí s námi, zejména skrze tajemství smrti a vzkříšení. Paschální tajemství je shrnutím celého Ježíšova učení a zkušenosti. Ježíš je zjevený. Vychází z neprojeveného a zjevuje božský vzor. Vzor, který Ježíš jako zjevený zjevuje, spočívá v tom, že božským vzorem je ztráta a obnova, smrt a vzkříšení. Jiná cesta neexistuje. Neodvažujeme se pokoušet se definovat nějaký vesmír, kde není smrt a kde není ztráta.
… přesto nedůvěřujeme jeho tajemství
Bohužel jen velmi málo lidí chce skutečně věřit ve velikonoční tajemství. Zkrátka a dobře, to, co lidé chtějí, je vzkříšení bez smrti, odpovědi bez pochybností, závěr bez procesu. V tomto smyslu nemáme rádi Ježíše, který nás tímto tajemstvím provádí.
A tak se snažíme chránit sami sebe
Když chybí důvěra v Boha jako Otce, je v našem prožívání skutečnosti základní děsivost a nejistota. V tomto smyslu bychom mohli říci, že žijeme ve světě bez Otce. Není to bezpečný vesmír. Není to laskavý vesmír. Myslíme si, že za každým kamenem se skrývá nepřítel a že musíme za každou cenu chránit svůj život, protože nikdo jiný to neudělá. Všechno je to na nás. Je pochopitelné, proč jsou lidé tak paranoidní a zabývají se bezpečnostními systémy všech forem a podob. Když neznáme Boha jako toho, kdo si nejvíce přeje naše dobro, bezpečí a růst, neexistuje žádná základní „v pořádku“ světa a našeho vlastního života. Nemáme pocit, že realita je na naší straně, a tak se samozřejmě snažíme zachránit sami sebe.
Rozhodněme se Bohu důvěřovat naplno
Zabývání se tímto tajemstvím Trojice nás vede k zoufalému a nebezpečnému milostnému vztahu s Bohem. Je to milostný poměr, který v nás neustále probíhá, téměř navzdory nám, a jediné, co můžeme udělat, je začít říkat ano a začít ho rozpoznávat a ctít.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel
Prameny:
Adapted from Richard Rohr, The Divine Dance: Exploring the Mystery of Trinity (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2004). Available as CD and MP3 download.
Image credit: Benjamin Yazza, Untitled – Sandia Mountains (detail), 2022, photograph, Albuquerque, used with permission. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge photo.
Image inspiration: when i began photographing birds during the pandemic it was meant to fuel a creative need. as i continued it began to fuel a life need, a missing connection to nature. i not only felt a need to see different birds but to see the change in nature around me. a connection to my own heritage – wondering again and again if my ancestors roamed the same fields, came across the same animals or took meditation in the same plots. —Benjamin Yazza (photographer), Albuquerque, New Mexico