Čtyřicátý šestý týden: Hnutí spravedlnosti a Ducha
Opravdu si myslím, že se nám nikdy nepodaří obnovit církev, dokud o ní nepřestaneme uvažovat jako o instituci a nezačneme o ní přemýšlet jako o hnutí. -Clarence Jordan, dopis, 1967
Michael Curry je předsedajícím biskupem episkopální církve a s nadšením usiluje o to, aby se církev znovu objevila jako Ježíšovo hnutí:
Ježíš založil hnutí, poháněné jeho Duchem
Ježíš nezaložil instituci, i když instituce mohou sloužit jeho věci. Nezaložil politickou stranu, ačkoli jeho učení má na politiku hluboký vliv. Ježíš dokonce ani nezaložil náboženství. Ne, Ježíš založil hnutí, poháněné jeho Duchem, hnutí, jehož cílem bylo a je změnit tvář země z noční můry, kterou často je, na sen, který Bůh zamýšlí. . . .
Jeho výzvy jsou naplněny slovesem pojďte a jděte
Proto jsou jeho výzvy lidem, kteří se k němu připojili, naplněny tolika aktivními slovesy. V Janově evangeliu 1,39 Ježíš vyzývá učedníky slovy: „Pojďte a uvidíte“. V Matoušově, Markově a Lukášově evangeliu vyzývá ostatní: „Pojďte za mnou!“. A na konci evangelií posílá své první učedníky slovy: „Jděte…“. [. . .] Jako ve slovech: „Jděte do celého světa a hlásejte dobrou zprávu celému stvoření“ (Mk 16,15). . . .
Jedná se o pohyb Boží
Když se podíváte na Bibli, zaposloucháte se do ní a budete sledovat, jak se Duch Boží rozvíjí v posvátném příběhu, myslím, že si všimnete jistého vzorce. Nemůžete si nevšimnout, že ve světě skutečně dochází k Božímu pohybu.
Curry identifikuje několik charakteristických rysů Ježíšova hnutí [1]:
Hnutí je Ježíšovou cestou
Za prvé, toto hnutí bylo zaměřeno na Krista – zcela se soustředilo na Ježíše a jeho cestu. . . . Dlouho předtím, než se křesťanství začalo nazývat církví, nebo dokonce křesťanstvím, bylo nazýváno „cestou“ [viz Sk 9,2]. Ježíšova cesta byla cestou. Ježíšův Duch, Duch Boží, ten sladký, sladký Duch, vnikl do jejich ducha a ovládl je. . . .
Hnutí se dělí mezi sebou o to co vlastní
Druhým znakem tohoto hnutí je toto: následováním Ježíšovy cesty zrušili ve své komunitě chudobu a hlad. Někdo by mohl říci, že se chudoba zapsala do dějin. Skutky apoštolů nazývají toto zrušení chudoby jedním ze „znamení a zázraků“, které se staly výzvou pro ostatní, aby také následovali Ježíše a změnili svět. . . . Nebylo k tomu třeba zázraku. Bible říká, že se prostě rozdělili o všechno, co měli [Sk 4,32-35]. Hnutí je pohnulo právě tímto způsobem.
Hnutí je multikulturní společenství s rovným postavením
Zatřetí se naučili, jak se stát něčím víc než jen souborem individuálních zájmů. Zjistili, že se stávají multikulturním společenstvím, kde mají Židé i pohané, obřezaní i neobřezaní, stejné postavení [viz Sk 15,1-12].
Curry pokračuje a inspiruje se prvotní církví pro naši současnost:
Hnutí je víc než instituce
Služba v této chvíli . . musí sloužit více než jen instituci. Musí sloužit hnutí.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel