Učil jsem se od druhých       

Čtyřicátý pátý týden: Mezicírkevní přátelství

Pokud je něco pravdivé, je jedno, kdo to řekl, vždy je to od Ducha svatého. -Tomáš Akvinský, De Veritate

Otec Richard se zamýšlí nad tím, jak mu jeho oddanost Kristu a inspirace Duchem svatým neustále pomáhají rozpoznávat Boha v jiných tradicích:

Františkáni mi poskytli ekumenické teologické vzdělání

V mém vlastním životě mi hluboké proniknutí do křesťanského náboženství, v němž jsem se narodil, umožnilo vidět stejného Ducha a Lásku i v jiných náboženstvích. Byla to docela dlouhá cesta od doby, kdy jsem vyrůstal v katolickém „ghettu“ v Kansasu a téměř neznal žádné protestanty. A přesto jsem byl ve čtrnácti letech poslán studovat k františkánům do Cincinnati v Ohiu, kteří mi poskytli velmi ekumenické teologické vzdělání.

Hebrejští proroci mne naučili usilovat o obnovu k lásce

Jeden z nejlepších kurzů, který jsem absolvoval, byl o Hebrejských písmech, díky nimž jsem si velmi zamiloval judaismus. Asi proto tolik zdůrazňuji proroky, protože jsem si uvědomil, že prorokům opravdu nešlo o to, čemu dnes říkáme retribuční spravedlnost (zaměřenou na potrestání). Šlo jim o spravedlnost restorativní (obnovující). Když zůstaneme u jejich poselství, najdeme ke konci jejich knih nádherné pasáže, které vždy směřují k lásce. Bůh nakonec prostřednictvím proroků říká: „Stejně vás budu milovat. Vykoupím vás svou dokonalou láskou. Budu vás milovat k celistvosti“ (viz Iz 29,13-24 a Ozeáš 6,1-6).

Pozoroval jsem domorodé náboženské zvyky

Když jsem byl v roce 1969 vyslán jako diakon do Acoma Puebla v Novém Mexiku, měl jsem jen základní znalosti o náboženství původních obyvatel. Pozoroval jsem, jak matky v pueblu ukazovaly svým dětem, jak si mají tiše zamávat ranním sluncem směrem k obličeji, stejně jako se my učíme „žehnat“ znamením kříže. Domorodí obyvatelé zde měli kontemplativní modlitbu dávno předtím, než jsme se objevili my, františkáni.

Objevil jsem křesťanskou kontemplaci a s ní jsem pochopil jednání buddhistů a súfistů

Znovuobjevení křesťanské kontemplace mi otevřelo oči pro buddhisty a súfisty – jejich učení a praktikující. Buddhismus mě naučil fenomenologii vnímání – co se děje v našem mozku. Každé světové náboženství na vyspělých úrovních objevuje určité formy praxe, které nás mají osvobodit od naší návykové mysli, kterou považujeme za normální. Od 60. let 20. století nám zvýšená interakce s východními náboženstvími obecně, a zejména s buddhismem, pomohla rozpoznat a znovuobjevit naši vlastní velmi starou křesťanskou kontemplativní tradici. Hluboká láska súfistů k mystice, zejména v podání jejich básníků Rúmího a Háfize, často zachycuje pohnutí mého vlastního srdce.

a naučil se naslouchat vanutí Ducha Svatého

Mým posledním objevem byl skutečně hinduismus, který je považován za nejstarší světové náboženství. Na začátku 80. let jsem vedl retreat v Nepálu (dočasné oproštění se od každodenního života); mezi přednáškami jsem se jen tak procházel starými ulicemi, chodil do chrámů a snažil se zůstat neviditelný. Vzpomínám si na ty krásné indické ženy, které přicházely v sárí, tak půvabně, a nevěnovaly pozornost ničemu jinému, snad kromě plamene nebo oleje, který držely v ruce. S jakou úctou se klaněly! Čemu si myslíme, že se klanějí, kromě Boha, Tajemství?

Stejně jako vítr, i Duch vane, kam chce (viz Jan 3,8).

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy a kurzívou v závorkách vysvětlivky si dovolil vložit překladatel

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, Living School faculty conversation with CAC staff members, October 23, 2017. 

Image credit: Jeremy Yap, Untitled (detail), 2017, photograph, Unsplash. Dann Zepeda, Untitled (detail), 2017, photograph, Unsplash. Austin Kehmeier, Untitled (detail), 2020, photograph, Unsplash. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

Image inspiration: Opening the door to difference—to include, rather than exclude—we see a beautiful beyond and receive the life water of new ways to see.