Vidění třetím okem

 Dvacátý druhý týden: Rozšíření naší vize

Je to docela jednoduché: Člověk vidí jasně pouze srdcem. Vše podstatné je očím neviditelné. -Antoine de Saint-Exupéry, Malý princ

Třetí Oko

Otec Richard popisuje kontemplativní učení o třech různých způsobech či úrovních vidění a poukazuje na potřebu lidí schopných vidět „třetím okem“ a jednat na základě jeho moudrosti:

Třetí oko vidí klidným zpřítomněním

V období středověku dva křesťanští filozofové nabídli názvy pro tři různé způsoby vidění a tyto názvy měly velký vliv na učence a hledající v západní tradici. Hugh od svatého Viktora (1096-1141) [1] a Richard od svatého Viktora [2] (zemřel 1173) napsali, že lidstvu byly dány tři různé sady očí, z nichž každá navazuje na předchozí. Prvním okem bylo oko těla (myšlení ;nebo zrak), druhým oko rozumu (meditace nebo reflexe) a třetím intuitivní oko pravého porozumění (kontemplace). Toto třetí oko popisuji jako poznání něčeho prostým klidným zpřítomněním (bez nutnosti zpracování!). Tento obraz myšlení „třetím okem“, přesahující naše dualistické vidění, se objevuje také ve většině východních náboženství. Myslím, že jsme na stopě něčeho archetypálního!

Ztráta „třetího oka“

Ztráta „třetího oka“ je základem velké části krátkozrakosti a náboženských krizí západního světa. Když církve, vlády a vedoucí představitelé postrádají tuto moudrost, je pro ně těžké překonat ego, touhu po kontrole a veřejné vystupování. Vše se rozděluje do dualistických opozic jako liberál vs. konzervativec, protože zájmy táhnou proti sobě. Na této úrovni rozhovoru již není možné mluvit o pravdě. Dokonce i teologie se stává spíše honbou za mocí než hledáním Boha a Tajemství.

Chybí kontemplativní pohled na svět

Člověk si klade otázku, nakolik nás duchovní a političtí vůdci mohou skutečně vést bez určitého stupně kontemplativního vidění „třetím okem“ a jednání. Lze s nadsázkou říci, že vidění „my a oni“ a z něj vyplývající dualistické myšlení je základem téměř veškerého utrpení a násilí ve světě. [3] Umožňuje hlavám náboženství a státu vyhýbat se svým vlastním učitelům zakladatelům, svým vlastním národním ideálům a svým vlastním lepším instinktům. Chybí-li jim kontemplativní pohled, zůstanou takoví vůdci pouhými funkcionáři a techniky, nebo dokonce nebezpečím pro společnost.

Potřebujeme všechny tři pohledy

K vytvoření zdravé kultury a zdravého náboženství potřebujeme všechny tři skupiny pohledů. Bez nich jen prohlubujeme a udržujeme naše problémy.

Člověk s třetím pohledem byl vždy světec, věštec, básník, metafyzik nebo autentický mystik, který chápe celý obraz. Potřebujeme skutečné mystiky, kteří vidí všemi třemi druhy očí. Někteří tento pohyb nazývají obrácením, jiní osvícením, další proměnou a další svatostí. Je to Pavlovo „třetí nebe“, kde „slyšel věci, které se nesmějí a nemohou vyjádřit lidskou řečí“ (2 Kor 12,2.4).

 Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Prameny:

[1] Hugh of St. Victor, De Sacramentis, book 1, chap. 10.2. See On the Sacraments of the Christian Faith, trans. Roy J. Deferrari (Cambridge, MA: Mediaeval Academy of America, 1951), 167.

[2] Richard of St. Victor, The Mystical Ark, book 1, chap. 3–4. See The Twelve Patriarchs; The Mystical Ark; Book Three of The Trinity, trans. Grover A. Zinn (New York: Paulist Press, 1979), 155–158.

[3] See David Berreby, Us and Them: The Science of Identity (Chicago, IL: University of Chicago Press, 2008).

Adapted from Richard Rohr, The Naked Now: Learning to See as the Mystics See (New York: Crossroad Publishing, 2009), 28–30.

Image credit: Young Shih, Untitled (detail), 2021, photograph, Taiwan, Free Use. Charles O’Rear, Grasses After Spring Rain (detail), 1973, photograph, Nebraska, Public Domain. Mohsen Ameri, Untitled (detail), 2021, photograph, Iran, Free Use. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge the image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: Dewdrops on grass, sunlight on the path, trees reaching skyward. It’s easy to overlook things we think we have seen already seen before. How can we look more deeply, allow our sight to be shifted so as to see anew?