Osmnáctý týden: Spirála násilí
Na konferenci s trapistickým mnichem Thomasem Keatingem se otec Richard Rohr zamyslel nad tím, jak je kontemplace protijedem na násilí:
Kořenem násilí je iluze oddělenosti od Boha, od samotného Bytí a od jednoty se všemi a vším. Když nevíme, že jsme spojeni, nevyhnutelně se uchýlíme k nějaké formě násilí, abychom získali důstojnost a moc, které nám chybí. Kontemplace poselství evangelia nás postupně učí nedělat si z rozdílů takovou hlavu, ale vrátit se k tomu, kým jsme – ke svému Pravému Já v Bohu -, které je vždy mimo jakoukoli národnost, náboženství, barvu pleti, pohlaví, sexualitu či jiné možné nálepky. Ve skutečnosti konečně vidíme, že to jsou vždy a pouze komerční nálepky, které zakrývají bohatý produkt pod nimi.
Zmenši se do chudoby a svobody
Když se dokážeme stát dostatečně malými, dostatečně nahými a dostatečně upřímnými, pak paradoxně zjistíme, že jsme víc než dost. Na tomto místě chudoby a svobody nemáme co dokazovat a co chránit. Zde se můžeme spojit se vším a se všemi. Všechno sem patří. To odřízne násilí v jeho samotných kořenech, ještě předtím, než existuje základ pro strach nebo chamtivost – věci, které obvykle způsobují, že jsme naštvaní, podezřívaví a násilní.
Buď autentický
Aby bylo jasno, je nepředstavitelné, že by skutečný křesťan byl rasista, antisemita, xenofob, homofob nebo bigotní vůči jakékoli skupině nebo jednotlivci, zejména vůči chudým a zranitelným, což se zdá být přijatelným americkým předsudkem. Abychom ukončili cyklus násilí, naše činy musí vyplývat z naší autentické identity lásky.
Nehraj už o moc nad druhými
Jedním z důvodů, proč jsem založil Centrum pro akci a kontemplaci, bylo poskytnout aktivistům určitý základ ve spiritualitě, aby mohli pokračovat v práci na společenské změně, ale z mnohem jiného postoje, než je pomsta, ideologie nebo síla vůle tlačící na sílu vůle. Většina aktivistů, které jsem znal, milovala Gándhího a učení Martina Luthera Kinga mladšího o nenásilí. Bylo mi však jasné, že mnozí z nich měli pouze intelektuální uznání, nikoli účast na mnohem hlubším tajemství. Ego stále vládlo a často jsem viděl, jak lidé vytvářejí oběti z druhých, kteří nebyli jako oni. Stále šlo o hru o moc, nikoli o nauku o lásce, kterou nás učil Ježíš.
Prožívej sebe a ne druhé – neustále žij modlitbou
Když začneme tím, že se spojíme se svým vnitřním prožitkem společenství namísto oddělenosti, naše jednání se může stát čistým, jasným a pevným. Takové jednání, zakořeněné v našem Pravém Já, vychází z hlubšího poznání toho, co je skutečné, dobré, pravdivé a krásné, mimo nálepky a dualistické soudy o tom, co je správné a co ne. Z tohoto místa je naše energie pozitivní a má největší potenciál vytvářet změny k dobrému. Tento postoj je přesně to, co máme na mysli pod pojmem „být v modlitbě“. Abychom si tento postoj udrželi, musíme se „nepřetržitě modlit“. Je to celoživotní proces.
Nemusíš být dokonalý aby ses sjednotil s Bohem
V modlitbě čekáme, ale nečekáme na naprosto dokonalou motivaci, jinak nikdy nebudeme jednat. Naším východiskem by mělo být radikální sjednocení s Bohem a bližním, nikoliv soukromá dokonalost.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Prameny:
Adapted from Richard Rohr and Thomas Keating, Healing Our Violence through the Journey of Centering Prayer (Cincinnati, OH: Saint Anthony Messenger Press, 2002), CD.
Image credit: Frank J. Aleksandrowicz, Clark Avenue and Clark Avenue Bridge (detail), 1973, photograph, Ohio, public domain, National Archives. Chaokun Wang, 轮胎 tyre (detail), 2021, photograph, Pingyao, creative commons. John Messina, Drainage of Marsh Leaves (detail), 1970, photograph, Louisiana, public domain. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.
This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story.
Image inspiration: War, bitterness, consumed and discarded goods. Why are we sustaining the spiral of violence? Do we not see that we are part of the creation we are destroying?