Pavel - mystik

Přetahovaná s pravdou

Dvanáctý týden: Pavel: Nepochopený mystik

Zjevení Krista v Pavlově příběhu mělo paradoxní dopad na jeho způsob myšlení a pomohlo k úplné změně jeho života

Dualistické myšlení a myšlení mystické

Setkání se vzkříšeným Kristem na cestě do Damašku změnilo všechno v Pavlově životě. Zažil velký paradox: ukřižovaný Ježíš byl ve skutečnosti naživu! A on, Pavel, „hříšník“, byl ve skutečnosti vyvolený a milovaný. To posunulo Pavla od obvyklého dualistického myšlení buď a anebo k myšlení mystickému.

Kde je pravda v paradoxu?

Pravda v paradoxním jazyce nespočívá ani v prohlášení ale ani v popření jedné ze stran. Spočívá ve vyřešení sporu mezi oběma stranami. Obvykle lidská mysl pracuje na logickém principu rozporu. Podle něj nemůže být něco zároveň pravda i nepravda. Vyšší pravdy to však popírají (například Bůh je jedna i tři; Ježíš je člověk i bůh; chléb a proměněné víno je hmota i Duch). Bohužel, od reformace a osvícenství jsme my, západní, vzdělaní lidé, ztratili kontakt s paradoxním, mystickým nebo kontemplativním myšlením. Promarnili jsme pět století tím, že jsme se postavili jen na jednu stranu – a v naší kultuře je to opravu vidět všude!

Mystické myšlení sebou přináší i změnu života

Nejen, že Paulův způsob myšlení byl změněn jeho mystickou zkušeností, ale byl změněn také jeho způsob života ve světě . Byl pronásledovatelem – a možná vrahem – křesťanů a najednou se stal Kristovou „vyvolenou nádobou“, poslanou „aby nesl Kristovo jméno pohanům a králům a synům Izraele“ (Skutky 9:15). Tím zmizela přísná hranice hranice mezi dobrem a zlem, mezi „Židy“ a „pohany“ . Paradox byl překonán v samotné Pavlově osobě. Nyní ví, že je hříšník i svatý, a i my mu musíme důvěřovat. Tyto dva zdánlivé rozpory se navzájem neruší. Jakmile je ve vás konflikt překonán, uvědomíte si, že jste živoucím paradoxem a stejně tak i všichni ostatní. Začnete vidět život skutečně duchovním způsobem.

Dialektika paradoxu

Asi proto učí Pavel rád dialektiku. Předkládá dvě zdánlivě protichůdné myšlenky, jako je slabost a síla, tělo a duch, zákon a milost, víra a skutky, Žid a Řek, muž a žena. Dualistické myšlení obvykle bere jednu stranu, odmítá druhou a tam zůstává. Pavel to tak nedělá. Hrotí dilema a zve nás, abychom zápasili s paradoxem. Pokud v boji vytrváme, uvědomíme si pak, že boj nakonec přinesl smíření na vyšší úrovni, za hranicemi boje, kde téměř všichni nejprve začínáme.

dav

Ztracený mystický základ křesťanství můžeme opět obdržet

Pavel je prvním jasným nástupcem Ježíše jako neduální učitel. Vytváří mystické základy křesťanství. A tím je tajemná účast na Kristu. Není to něco, čeho dosáhneme vlastním výkonem. Je to něco, na čem se již podílíme a často o tom prostě ani nevíme. Všichni již proudíme v Kristově vědomí, v onom trojičním proudění života a lásky, kterým se pohybujeme dovnitř a kolem všeho a skrze všechno. Prostě si to neuvědomujeme.

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, A New Way of Seeing . . . a New Way of Being: Jesus and Paul (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2007). Available as CD and MP3 download; and 

St. Paul: The Misunderstood Mystic (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2014). Available as CD and MP3 download.

Image credit: Jenna Keiper, Trash Can Study I (detail), 2020, photograph, New Mexico, used with permission. Dorothea Lange, “Bum blockade.” (detail), 1936, photograph, public domain. Jenna Keiper, Trash Can Study II (detail), 2020, photograph, New Mexico, used with permission. Jenna Keiper and Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image Inspiration: The images on the left and right may not be immediately clear upon first glance. Perhaps there is room for our questions to stay with us gently, taking their time, until understanding slowly emerges as we walk along.