Stvořili jsme si Boha k obrazu svému

Adventní období začíná Písmem, které se zaměřuje na „druhý příchod“ Krista. Někdo to představuje jako děsivou událost, která je umocněná tím, že někteří křesťané mají představu přísného Boha. Otec Richard k tomu píše:

Jakého Boha si představujeme?

Jakého Boha si představujeme? Tvořivého nebo ničivého? na tom hodně záleží jak si Boha představujete. jak vidíte sebe a vesmír kolem vás. Slovo Bůh představuje vše – realitu, pravdu, celý vesmír. Proto dobrá teologie ovlivňuje to jak žijeme každý den. Bůh má opravdovou tvář a teprve pak s ním umíme navázat vztah. Musí mít tvář.

Obraz Boha je zpočátku u každého člověka vytvářen matkou a otcem

Za mnoho let duchovního života je mně i mým kolegům jasné, že obraz Boha je zpočátku u každého člověka vytvářen matkou a otcem a nebo ještě dalšími autoritami v jejich životě. Pokud nejdeme cestou modlitby a vnitřního prožitku zůstává naše náboženství jen podmíněné zážitky z dětství, které Bůh samozřejmě chápe a využívá je.

Ateisté mají v mnohém pravdu

Argumenty ateistů že naše náboženství je dětinské a často založené na strachu, jsou oprávněné . mají silné argumenty proti karikatuře takové víry víry. Ani já bych v takového Boha nevěřil!

Cílem naší cesty je dospělé náboženství, které obsahuje rozum, víru a vnitřní zkušenost, na jejichž základe Bohu důvěřujeme. Zralý Bůh tvoří zralé lidi. Velký Bůh stvořil velké lidi. Trestající Bůh ale vytváří trestající lidi.

Vliv rodiny a okolí na naše představy

Pokud nás naše matky trestaly, náš Bůh bývá také trestající. Naše cesta ja pak lemovaná poslušností vůči trestajícímu Bohu., proti kterému někdy se někdy vzbouříme. Jestliže náš otec byl chladný a odtažitý, myslíme si, že náš Bůh je také chladný a uzavřený i přesto, že Písmo, Ježíš a mystikové tvrdí opak. Pokud autorita působící v našem životě pochází jen od lidí, nejspíše dáváme přednost mužskému obrazu Boha, i přesto, že naše srdce uvnitř touží po opaku. Scholastická filozofie nás učila, že „vše, co přijmeme přijmeme podle našeho způsobu myšlení“. [1] Po celý život se tato pravda před námi skrývá.

Naše představy z dětství a politika

Stejný vliv má výše popsané i na naše politické názory. Je-li naše teologie pozitivní , pak přispěje i k dobré politice a k pozitivním vztahům s okolím. Je-li naše teologie negativní, vytvoří negativní politiku a omezování naší svobody, založenou jen na odměně, trestu.

Trojice Boží _ to jsou vztahy v Lásce

Stále myslím na Trojici Boží, představ o ní nám pomáhají změnit naše omezené představy o Bohu. Ježíš nás přichází pozvat do nekonečnosti a proudu Dokonalé Lásky mezi Třemi v Trojici. Vše je mezi nimi pozitivní. V Trojici probíhá nekonečné vylévání do celého vesmíru. Ale i tady se neobejdeme bez toho, abychom si vytvořili představu, aby Trojice měla svou Tvář a osobnost.

[1] For example, see Thomas Aquinas, Summa Theologiae I, q. 75, art. 5.

Adapted from Richard Rohr, Yes, and . . .: Daily Meditations (Franciscan Media: 2013, 2019), 63–64. 

Image Credit: Rose B. Simpson, Genesis (detail), 2017, sculpture.