Boží přítomnost

Modlitba, politika a Boží láska

Čtyřicátý pátý týden: Boží láska v nejistých časech

Modlit se znamená praktikovat postoj radikální důvěry v Boží milost – a podílet se na snad nejradikálnějším pohybu ze všech, kterým je pohyb Boží lásky. -Richard Rohr

Věrná důvěra v Boží lásku vede otce Richarda k modlitbě i k činům.

Modlit se za solidaritu a spravedlnost

Často jsem říkal, že jsme v roce 1987 založili Centrum pro akci a kontemplaci, aby se stalo místem integrace mezi akcí a kontemplací. Představoval jsem si místo, kde bychom mohli učit aktivisty sociálních hnutí modlit se – a povzbuzovat lidi, kteří se modlí, aby žili solidárně a spravedlivě. Jak jsme vysvětlili v publikaci našeho centra

Radikální milost v roce 1999:

Dříve se akce a kontemplace považovaly za vzájemně se vylučující, ale my jsme věřili, že je třeba je spojit, jinak by ani jedna z nich neměla smysl. Cítili jsme, že se snažíme být radikální v obou významech tohoto slova, současně zakořenění v tradici i odvážně experimentální….. Věřili jsme, že … síla být skutečně radikální vychází z úplné důvěry v Boží milost a že taková důvěra je nejradikálnějším možným činem. [1]

Modlitba pro jeden společný dům

Kontemplativní modlitba nám umožňuje stavět vlastní dům. Modlit se znamená objevit, že v našem domě je Někdo jiný, a poznat, že to vůbec není náš dům. Pokračovat v modlitbě znamená nemít žádný dům, který by bylo třeba chránit, protože existuje pouze Jeden dům. A ten Jeden dům je domovem každého z nás. Jinými slovy, ti, kdo se modlí ze srdce, ve skutečnosti žijí ve zcela jiném světě. Rád říkám, že je to svět prosycený Kristem, svět, kde je hmota inspirována a duch vtělen.

Politika modlitby

V tomto světě je vše posvátné a slovo „skutečný“ nabývá nového významu. Svět se má před takovými staviteli domů na pozoru, protože naše loajalita bude ležet ve velmi odlišných směrech. Budeme zcela odlišnými druhy občanů a stát nebude tak snadno závislý na našem pozdravu. Taková je politika modlitby. A zřejmě proto jsou skutečně duchovní lidé vždy hrozbou pro politiky jakéhokoli druhu. Chtějí naši věrnost a my jim ji už nemůžeme dát. Náš dům je příliš velký.

Život v politické svatosti

Má-li mít náboženství a věřící lidé tváří v tvář masivnímu obchodování se smrtí a popírání této doby nějakou morální důvěryhodnost, musíme s velkým spěchem přejít k životu v politické svatosti.

To je moje teologie a moje politika:

Zdá se, že Bůh miluje život: Stvoření se nikdy nezastaví.

Budeme milovat, tvořit a udržovat život.

Zdá se, že Bůh je láska – trvalá, trpělivá.

Budeme hledat lásku a důvěřovat jí ve všech jejích polidšťujících (a tedy i božských) podobách.

Zdá se, že Bůh miluje rozmanitost mnoha rysů, tváří a forem.

Nebudeme se bát druhého, ne-já, cizince u brány.

Zdá se, že Bůh miluje – je– krásu: Podívejte se na tento svět!

Ti, kdo se modlí, to už vědí. Jejich vášní bude krása.

Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org.

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

[1] Mary Vineyard, “In the Beginning,” Radical Grace, special edition (December 1999). 

Adapted from Richard Rohr, “Prayer as a Political Activity,” Radical Grace 2, no. 2 (March–April 1989). 

Image credit and inspiration: Aaron Burden, Untitled (detail), 2016, photo, UnsplashClick here to enlarge image. When will this water drop? We don’t know what will happen but Love is with us regardless. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *