Dvacátý čtvrtý týden: Intimita a sexuální celistvost
Stvoření svědčí o překypující energii Boží přítomnosti v našem světě. Naše vlastní velkorysost, naše překvapivá schopnost odpouštět a naše nekonečná touha po dalším životě, to vše svědčí o této Bohem dané energii [erosu] v nás. -James D. Whitehead a Evelyn Eaton Whiteheadová, Svatý eros
Richard Rohr se zamýšlí nad projevy lásky, které existují v naší vzájemné vášni:
Závazek k celibátu nepopírá přitažlivost darovat se druhému
Sexualita je mnohem širší tajemství než její fyzické vyjádření. Je to vnitřní pohnutka – kterou někteří nazývají eros – směřující k druhému a přesahující malé já. Závazek k celibátu nepopírá tuto přitažlivost darovat se druhému. A zároveň může být někdo sexuálně aktivní a zcela pohlcený sám sebou, což vůbec není eros, ale pouze „žádostivost“.
Agapé je mnohem obsažnější a všeobjímající než eros.
Zdravé intimní vztahy nás zbavují existenciální úzkosti. I bez doteků překonává skutečná intimita naše pocity oddělenosti a nejistoty: „Nejsem přitažlivý; nejsem důležitý; nejsem …“ je náš zoufalý a nesourodý stav. Jakmile nám někdo potvrdí, že jsme pro něj milovaní a dostateční, jakmile začneme hluboce důvěřovat sami sobě, pak zjistíme, že to, po čem také toužíme, je agapé neboli božská láska. Agapé je mnohem obsažnější a všeobjímající než eros. Agapé však na eros navazuje, a dokonce eros prohlubuje, protože nesmírně rozšiřuje náš smysl pro Pravé Já. Láska agapé zahrnuje a přesahuje všechny ostatní opravdové lásky. [1]
Womanistická teoložka Kelly Brown Douglasová věří, že agapé a lidská sexualita spolu souvisejí:
Agapé je Boží láska.
Agapé je Boží láska. Je to aktivní láska, darování sebe sama ve prospěch spravedlnosti a budování autenticky lidského (milujícího) společenství. Tím, že Ježíš dokonale projevuje agapé, jeho život a služba … posilují pochopení, že odrážet Boží obraz neznamená dělat nic menšího než pěstovat láskyplné vztahy…..
Pozitivní přijetí lidské sexuality je pro agapé zásadní
Pozitivní přijetí lidské sexuality je pro agapé zásadní a je klíčové pro ty, kdo chtějí vyzařovat to, co znamená být stvořen k Božímu obrazu. Lidská sexualita je to, co [nám] poskytuje schopnost vstupovat do vztahů s druhými. Sexualita je ten rozměr lidství, který vybízí ke vztahům. Sexualita je dar od Boha, který, je-li správně oceněn, pomáhá [lidem] stát se plněji lidmi tím, že vstupují do láskyplných vztahů. [2]
Douglas srovnává Boží eros s naším vlastním:
Je to záblesk dokonalé Boží vášně pro život
Lidskou vášeň je třeba vnímat jako něco víc než chtíč nebo touhu po sexuální aktivitě…. Pro mě je vášeň … ta božská energie v lidských bytostech, láska k Bohu, která je nutí k životodárné, život produkující a život potvrzující činnosti a vztahům s ohledem na celé Boží stvoření. Ačkoli tedy vášeň jistě zahrnuje biologickou produkci života, znamená víc než to. Je to mocný, tvůrčí dynamismus. Je to záblesk dokonalé Boží vášně pro život. Lidská vášeň je Boží vášeň vyvěrající z lidské bytosti jako neukojitelná touha podporovat život ve všech aspektech svého života. Takové pochopení a ocenění lidské vášně jako záblesku Boží vlastní vášně vyžaduje přijetí lidské sexuality. [3]
Tuto meditaci si můžete přečíst na stránkách cac.org.