Co je falešné já?

Týden třicet dva: Nesmrtelný diamant

Otec Richard popisuje falešné já v online kurzu CAC Nesmrtelný diamant:

Falešné já je všechno to, co předstíráme, že jsme, a co si myslíme, že jsme a není to, kým jsme.

Falešné já je všechno to, co předstíráme, že jsme, a co si myslíme, že jsme. Je to pýcha, arogance, titul, kostým, role a titul, které považujeme za sebe. Je téměř výhradně vytvořeno naší myslí, naší kulturou a naší rodinou. Je to to, co pomíjí a co zanikne, a není to to, kým jsme. Pro mnoho lidí je to vše, co mají – ale to vše zemře, až zemřeme. 

Ztotožňuji se s falešným já příliš?

Když uvěříme falešnému já a příliš se s ním ztotožníme, musíme se s ním dále příliš ztotožňovat, bránit ho a prosazovat ho jako „to nejlepší“. S falešným já se příliš ztotožňujeme na společenské, firemní, národní i etnické úrovni. Existuje katolické falešné já, protestantské falešné já, americké falešné já – můžeme si vybírat, jakou skupinu chceme.

Konfesní náboženské falešné já je někdy k smíchu

Mnoho lidí ve Spojených státech si skutečně myslí, že Bůh vylil na naši zemi jedinečnou milost – ale prošli se někdy za naše hranice? Na severu i na jihu, v Evropě i v Africe je milosti dost. Milost je všude! Když jsem vyrůstal jako katolický chlapec v Kansasu, považovali jsme všechny protestanty za kacíře, kteří přijdou do pekla, ale pak jsem vyrostl a potkal jsem několik milých metodistů a zjistil jsem, že oni si také myslí, že přijdu do pekla! Je to prostě k smíchu. 

Naše pravé já je v Bohu

Iluzi musíme podkopat hned na začátku, a když to uděláme, objevíme Pravé Já „skryté s Kristem v Bohu“ (Kol 3,3). Naše Pravé Já v Bohu se stane naším prubířským kamenem a naprosto vyrovná podmínky hry. Dává nám nový pohled. 

Falešné já jen porovnává, hodnotí – prostě používá dualistické myšlení

Každý z nás má jinou tvář a jinou barvu pleti; někteří z nás mají vlasy, jiní ne; někteří jsou vysocí, jiní o něco menší. Pokud žijeme z falešného já, můžeme jen měřit, porovnávat, hodnotit a nálepkovat. Tomu říkám dualistické myšlení a v něm žije náš svět. Mnoho lidí si myslí, že jediné, co mají, jsou tyto vnější kostýmy – ale když si nasadíme oči a mysl Krista, máme nové brýle. Můžeme se rozhlédnout kolem sebe a poznat, že svět je plný nekonečných Božích obrazů. Není to hezčí svět k životu? Je to dokonalá politicko-sociální kritika. 

Nic z toho čím prezentuji občas sebe nechci brát příliš vážně

Doufám, že se všichni ubíráme směrem k poznání toho, kým skutečně jsme, a opouštíme své zaujetí tím, jak vypadáme nebo jak se měříme. Když dospějeme k hlubšímu přijetí svého Pravého Já, poznáme, že naše identita pochází z Boží lásky, ne z toho, co si o nás myslí nebo říkají ostatní lidé. Není nic špatného na tom, že chceme prezentovat svou nejlepší tvář; ve skutečnosti by byla moje matka zklamaná, kdyby si myslela, že tvrdím něco jiného. Jen nesmíme nic z toho brát příliš vážně.

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, Immortal Diamond (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2020–), online course.  

Image credit: A path from one week to the next—Izzy Spitz, Field Study 1 (detail), oil pastel on canvas. Taylor Wilson, Field of the Saints (detail), print. Taylor Wilson, Isha (detail), watercolor and cyanotype. Used with permission. Click here to enlarge image

Artist Statement (Taylor Wilson): This collection is an exploration of the iconic visuals we are culturally familiar with.… Playing and replaying with what the ancients already knew and then taking the responsibility of sacred knowledge forward through modern expression with the Spirit.