Třicátý třetí týden: Utrpení
Otec Richard popisuje vzor proměny, kterou Ježíš nabízí prostřednictvím „Jonášova znamení“, jímž je tajemství smrti a vzkříšení:
Metafora – Jonášovo znamení:
Ježíšovou hlavní metaforou pro tajemství proměny je Jonášovo znamení (Mt 12,39; 16,4; Lk 11,29). Ježíš říká rostoucím zástupům: „Je to zlé a cizoložné pokolení, které chce znamení“ (Lk 11,29), a pak říká, že jediné znamení, které dá, je znamení Jonášovo. Jako Žid Ježíš dobře znal názorný příběh proroka Jonáše, který utekl od Boha a Bůh si ho téměř navzdory jemu samému použil. Jonáše spolkla velryba a odnesla ho tam, kam by se raději nedostal. Pro Ježíše to byla metafora smrti a znovuzrození.
Sestoupit do nitra velryby
Místo abychom hledali působivá zjevení nebo zázraky, Ježíš řekl, že musíme na chvíli vstoupit do břicha velryby. Teprve pak budeme vyplivnuti na nový břeh a pochopíme své povolání, své místo a svůj cíl. Pavel píše o „napodobování vzoru“ Ježíšovy smrti, a tím o pochopení vzkříšení (Flp 3,10-11). Dokud jsme nesestoupili dolů, nevíme, co je to vzestup! Pokud nesestoupíme, nebudeme toužit po vzestupu a nevytvoříme si vnitřní prostor pro něj.
a pak z něj vystoupit – vzkříšení našeho povolání
To je jediný vzor, který nám Ježíš slibuje, a vidíme, že se zrcadlí i v jiných tradicích. Domorodá náboženství hovoří o zimě a létě, mystičtí autoři o tmě a světle, východní náboženství o jin a jang nebo tao. Křesťané tomu říkají velikonoční tajemství; všichni poukazují na stejnou nutnost sestupu i vzestupu, obvykle v tomto pořadí.
Velikonoční tajemství musíme prožít mnohokrát za život:
Paschální mystérium je vzor proměny a skutečně je mystériem – to znamená, že není vůbec logické ani racionální. Proměňujeme se skrze smrt a vzestup, a to pravděpodobně mnohokrát za život. Z nějakého kosmického důvodu se zdá, že neexistuje lepší tyglík růstu a proměny.
zralé náboženství učí jak vstoupit do těžkého období
Jen zřídkakdy jdeme volně do břicha šelmy. Pokud nás nepotká velká katastrofa, jako je smrt přítele, dítěte či manžela nebo ztráta manželství či kariéry, obvykle se tam nevydáme. Jako kultura se musíme učit jazyku sestupu, protože jsme z podstaty věci kapitalisté a akumulátoři. Zralé náboženství nám ukazuje, jak ochotně a s důvěrou vstupovat do těžkých životních období. Tyto těžké úseky jsou dobrými učiteli.
a jak projít stavem prázdnoty do Lásky
Nejraději bychom měli jasné a snadné odpovědi, ale otázky nabízejí největší potenciál otevřít nás proměně. Snažíme se měnit události, abychom se vyhnuli změně sebe sama. Musíme se naučit zůstat s bolestí života, bez odpovědí, bez závěrů a některé dny i bez smyslu. To je nebezpečná skrytá cesta kontemplativní modlitby. Milost nás přivádí do stavu prázdnoty – do chvilkového pocitu nesmyslnosti, v němž se ptáme: „K čemu to všechno je?“. Velký prostor v této otázce umožňuje Lásce, aby nás naplnila a oživila.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy vložil překladatel
Prameny:
Adapted from Richard Rohr, Everything Belongs: The Gift of Contemplative Prayer, rev. ed. (New York: Crossroad Publishing, 1999, 2003), 44–46.
Image credit: Carrie Grace Littauer, Untitled 2, Untitled 3, Untitled 9 (details), 2022, photographs, Colorado, used with permission. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.
Image inspiration: The hollow feeling when loved ones are no longer present, like holes in a log. The pain of a thorn piercing skin. This tree has suffered and witnessed suffering. We too have suffered and witness suffering.